Anført at 7-Eleven spretter det ene nye hurtigmatstedet etter det andre opp i Bergen sentrum (se grafikk). I løpet av april skal 7-Eleven selv starte tre nye utsalg i byen.

Og er det mange, så skal det bli flere. I 2008 kommer den raskt voksende Deli de Luca-kjeden til Bergen. Spesialbutikkene er taperne.

NHH-forsker Michael B. Hageberg mener utviklingen kan føre til at bergenserne svikter sentrum på dagtid.

– Folk drar ikke til sentrum for å handle på 7-Eleven. Man må ha noe mer å by på, sier Hageberg, som er amanuensis i økonomisk geografi og spesialist på bygeografi og byplanlegging.

– For lite å by på i sentrum

Hageberg mener Bergen mer og mer likner på utflytende amerikanske byer der handel og stadig flere aktiviteter flyttes ut av sentrum.

– To tredjedeler av bergenserne bor i de gamle omegnskommunene. Kjøpesentrene her utvider ikke bare med flere butikker, men også med restauranter, vinmonopol, badeland og andre aktiviteter. Det blir stadig mindre grunn for disse å dra til sentrum annet enn på kveldstid, sier Hageberg.

Han finner det pussig at byens politikere ikke er mer opptatt av å bevare byens særpreg og mangfold.

– Politikerne synes kun å være opptatt av Bybanen. Og den vil ikke endre på noe av dette, mener forskeren.

Vil ha spesialbutikker

Michael B. Hageberg minner om at bare syv prosent av Bergens befolkning som nå bor i den indre bykjernen mellom Håkonshallen i nord og Bystasjonen i sør.

Svært mange av disse er par i alderen 40 til 60 år med to inntekter og voksne barn. De har gjerne god råd, reiser mye og handler klærne sine i utlandet. Derimot handler de nok dyr mat til å opprettholde en del delikatessebutikker i sentrum.

Hageberg mener slike spesialbutikker kan være med på å gjøre sentrum mer mangfoldig og mer attraktivt for bergensere flest. En forutsetning er at disse butikkene klarer å være annerledes.

– Problemet i dag er at det er for stor avstand mellom dem. Hvis du starter din handletur på Torgallmenningen så er det for langt å gå til Kjøttbasaren for å nå neste spesialbutikk. Sentrum trenger flere sammenhengende butikkbelter.

Satser på lokal mat

Selv sjefen for 7-Eleven og Narvesen i Norge, administrerende direktør Torstein Schroeder i Reitan Servicehandel, er bekymret over mangelen på mangfold både i Begen og andre store norske bysentra. For å bøte på dette vil Schroeder ha lokal mat inn i butikkene.

– Vi vil gjerne ha kontakt med lokale matleverandører. I løpet av de neste tre årene skal vi bygge om alle butikkene våre. Der skal vi ha atskillig mer ferskvarer og prøve å tilpasse varesortimentet lokale favoritter og særegenheter, sier Schroeder.

Selv kommer Schroder fra Ålesund og vil gjerne ha klippfisk og bacalao på menyen i butikkene der oppe.

– Å gå i Bergen sentrum skal fortsatt være en opplevelse. Ingen ønsker derfor en utvikling hvor vi bare får en type butikker her, påpeker han.

De nyombygde 7-Eleven butikkene vil tone ned tilbudet av tradisjonelle dagligvarer og erstatte det med et bredere tilbud av ferskvarer.

Stereotypt og kjedelig

Daglig leder i Deli de Luca, Adriano Capoferro, ser på konkurrenten 7-Elevens ekspansjon i Bergen som en posisjonering foran konkurransen de vet kommer.

Capoferro sier både Oslo og Bergen skal passe seg for utvikling hvor kjedene gjør sentrum stereotypt og kjedelig. Men på en annen side, sier han, avhenger dette også av innholdet i butikkene.

– Det er fullt mulig å ha mangfold innenfor et konsept. Derfor har vi også knyttet til oss en rekke småleverandører, som får tilgang til markedet gjennom oss, påpeker han.