Under sjøforklaringen i dag forklarte kaptein Andreas Dimarkis seg om de dramatiske minuttene før «Server» gikk på grunn ved Fedje. Etterpå ble samtalen mellom fartøyet og trafikksentralen spilt av.

Hør det dramatiske nødropet like etter grunnstøtingen her.

Hør hele samtalen mellom Server og Fedje VTS her

Lenge holdt Server jevn fart på 7-8 knop, men klokken 18.11 gikk farten ned til 3-4 knop, og forble lav frem til skipet grunnstøter. Etter hvert viser bildene at Server holder kurs rett mot land på sørsiden av øyen.

Her er samtalen, slik den ble lagt frem under sjøforklaringen:

18:23:12: Fedje VTS: Server — Fedje traffic. Server – Server - Fedje traffic (VHF ch 80)

18:23:35: Fedje VTS: Server - Fedje traffic. Server – Server - Fedje Pilot channel 13

18:23:40: MV Server: Svarer, men vanskelig å høre på replay

18:23:54: Fedje VTS: Server – Server – what is your heading, what is your heading now.

18:23:56: MV Server: Right now I’m heading north. I try to come west (Utydelig og noe vanskelig å høre på replay).

18:24:03: Fedje VTS: You have to come west, you have to come west, you are very close to the shore now.

18:24:20: Fedje VTS: Server are you heading West

18:24:30: Fedje VTS: Server, what is your heading now, are you heading west

18:24:30: MV Server: 280-now 280, but the wessel is turning, ok

18:24:52: MT Sotra Oil: Normal avgangsmelding fra Mongstad

18:25:35: Fedje VTS: Server – Fedje pilot, what is your heading now

18:25:36: MV Server: Just now – that we are grounding, we grounding, send us help, send assistance

18:25:51: Fedje VTS: Yes, ok

18:26:20: En normal VTS melding (VHF ch 80)

18:26:50: Sørgående trafikk i Alverstraumen (VHF ch 16)

18:27:10: MV Server: Send assistance, please send assistance to Server, Server grounding

18:29:34: MV Anja: Fedje traffic – Anja... Normal VTS melding (VHF ch 80)

18:29:59: MV Server: Mayday – Mayday – Mayday, Motorvessel Server – Motorvessel Server, P3XR6-P3XR6, vessel grounding – vessel grounding (VHF ch 16)

18:30:25: Rogaland Radio: Mayday, P3XR6, what is your position, and how many persons on board (VHF ch 16)

18:30: 33MV Server: We are 26 – 25 persons on board (VHF ch 16)

18:30:40: Rogaland Radio: And your position (VHF ch 16)

18:30:46: MV Server: Latitude 60 degrees, 45 point 0, and longtitude 004 42.35 (et utydelig ord til slutt) (VHF ch 16)

18:31:15: Rogaland Radio: Mayday P3XR6 this is Rogaland Radio, can you spell your ships name please (VHF ch 16)

18:31:35: MV Server: Yes, Server, Motorvesse Server, Sierra-Echo-Romeo-Victor-Echo-Romeo. Please sir, the waves knock, push the vessel to the rocks (VHF ch 16)

18:31:35: Rogaland Radio: OK, are you a tanker or a cargo ship (VHF ch 16)

18:31:40: MV Server: Cargo vessel, bulk carrier (VHF ch 16)

18:31:47: Rogaland Radio: OK, please stand by (VHF ch 16)

18:31:56: Florø Radio: Server-Florø Radio, I have received your mayday, can you give me your position please (VHF ch 16)

18:34:01: Fedje VTS: Velos-Fedje trafikk (VHF ch 80)

18:34:05: TB Velos: Ja, Velos (VHF ch 80)

18:34:06: Fedje VTS: Ja, du var ledig, var du ikke det (VHF ch 80)

18:34:08: TB Velos: Stemmer (VHF ch 80)

18:34:09: Fedje VTS: Vi har en båt, som har gått på grunn vest av Hellisøy fyret. Kan du fortsette der og prøve og assistere (VHF ch 80)

18:34:17: TB Velos: Vest av Hellisøy fyret, ja vel, da skal vi prøve det (VHF ch 80)

18:34:20: Fedje VTS: Bare sett full speed (VHF ch 80)

18:34:23: TB Velos: Ja (VHF ch 80)

18:34:29: Tornerose: Fedje trafikk Tornerose (VHF ch 80)

18:34:32: Rogaland Radio: Mayday relay-mayday relay mayday-relay this is 002570300 Rogaland Radio-Rogaland Radio. Cargo vessel Server P3XR6 in position 60 45,0 minutes north, 004 degrees 45,25 east, grounded, 25 persons on board, need immediate assistance. Rogaland radio and JRCC south Norway coordinate. Ships proceeding to ship position please report to rogaland Radio. 1833 local time.

18:34:33: Fedje VTS: Tornerose god kveld

18:34:33: Tornerose: Ja, god kvelden du. Er det behov for oss, er vi oppe ved Nordlund og går mot Mjanger og kan videre gå mot Hellisøy.

Kaptein Andreas Dimarkis under sjøforklaringen onsdag.
Lillebø, Jan M.
Deler av vraket ligger fortsatt ved Hellisøy fyr.