PÅL ANDREAS MÆLAND

Hordalendinger surfer langt mer etter lokale nyheter enn innbyggere i andre regioner. Sammenliknet med byregioner med innbyggertall omtrent som Bergen, for eksempel Stavanger-området og Trøndelag, er det oppsiktsvekkende hvor sterkt de lokale nettstedene i Hordaland gjør det på Norsk Gallups måling av nettrafikken det siste året.

bt.no øker mest i Norge

Når også TVHordaland melder om kraftig seerøkning må konklusjonen bli at hordalendinger ønsker seg lokale nyheter i alle kanaler — hele dagen.

— Det er liten tvil om at bergensere er mer aktive på sine lokale nettsteder enn for eksempel trøndere og rogalendinger, bekrefter Tor Skaugerud i Norsk Gallup.

Bergens Tidendes nettsted, bt.no, kan skilte med størst økning av samtlige sider på Gallups måling. Fra februar i fjor til februar i år økte trafikken med hele 65 prosent. Kun NRK.no kan vise til noe liknende, med sine 60 prosents økning.

Og det er liten tvil hva bt.no-brukerne er mest interessert i. Lokale saker topper statistikkene innen de fleste kategorier - det være seg ulykker og hendelser i distriktet, kulturlivet i Bergen eller siste nytt om Brann, Sogndal og de andre lokale sportsheltene.

Jubel i TVHordaland

bt.no var landets største regionale nettsted i februar med 313.000 unike brukere, mens BA.no hadde 214.000. Til sammenlikning har trøndernes største nettsted, Adressa.no, bare 157.000 brukere, mens Stavanger Aftenblad endte på 144.000.

Også NRK nyter godt av vestlendingenes nyhetshunger. NRK Hordalands nettside har tredoblet besøket det siste året, og har nå rundt 25.000 unike brukere i måneden, opplyser redaksjonsleder Tone Berge.

Jubel er det også hos TVHordaland, som denne uken har fått tall som viser at 130.000 mennesker ser sendingene ukentlig. Det er 36 prosent av innbyggerne i dekningsområdet, og en solid økning fra i fjor.

Ta del i suksessen på bt.no