Tilhengerne av verdens lengste flytebro mellom Tysnes og Os blir stadig flere. Denne uken ble det klart at den over fem kilometer lange broen både er teknisk mulig og lar seg realisere like raskt som den indre traseen om Fusa, ifølge prosjektleder for fergefri E39, Olav Ellevset.

Spørsmålet er til hvilken pris.

— Jeg frykter at denne broen blir så dyr, at man velger billigste løsning når man kommer i land på Os. Det kan bety påkobling på Halhjemsvegen. Da ryker naturlig nok både mitt og andres hus, konstaterer Glenn Erik Haugland.

- Pest eller kolera

Han er vararepresentant for Venstre i kommunestyret i Os og vet hva det vil si å ha E39 som nærmeste nabo. Dag og natt dundrer trafikken forbi slektsgården som har vært i Hauglands familie i minst åtte generasjoner.

Både vegger og vinduer er nå isolerte mot støyen. Likevel sover komponisten med propper i ørene.Mens kommuner i Sunnhordland, på Haugalandet og til og med byrådsleder Monica Mæland i Bergen ser ut til å ønske den beneste veien over fjorden, har kommunestyret i Os ennå ikke tatt stilling til trasévalget.

— Alle andre ser ut til å ha bestemt seg. Her i Os blir vi overlatt til å velge mellom pest eller kolera. Hvor innslagspunktet for broen kan komme er fortsatt usikkert, men det bor over 2000 mennesker i søre deler av Os som potensielt kan bli rammet av denne trafikkmaskinen, sier Haugland.

- Fusa ønsker veien

Det drypper fra årene idet han ror oselveren sin ut på Hauglandssjøen. Naust, hus og hytter omkranser den skjermede lagunen. Ved utløpet skimtes Halhjem fergekai. Kun hørbar når fergene tømmer sin last.

— Her kan vi jo risikere at nye E39 kommer på en viadukt før den går videre i tunnel, sier Haugland og peker ut over furukledde øyer med rødmalte hytter på.

Veien kommer til Os uansett. Derfor må vi spørre oss om det er verdt å ofre øyene og bomiljøet her

I tråd med Os Venstre sitt syn har Haugland engasjert seg sterkt for det indre traséalternativet om Fusa. Han forstår ikke at 10-15 minutters ekstra kjøring om Fusa er så avgjørende.

— Fusa ønsker veien, og de trenger utvikling i indre deler av Hordaland. Veien kommer til Os uansett. Derfor må vi spørre oss om det er verdt å ofre øyene og bomiljøet her, sier Haugland

- Politisk thriller

Venstrepolitikeren tror trasévalget kan bli en politisk thriller i Os, og forteller at han fikk mange støtteerklæringer fra ulike politiske parti da han skrev kronikk om saken i BT i sommer.

Ett av partiene som er delt i synet på trasé er Høyre, bekrefter fungerende varaordfører i Os, Bjørn R. Matland (H)

— Så langt har vi bare fått presentert skisser av broen. Vi vet lite om områdene som vil bli berørt. Søre deler av Os er det fineste området på Bergenshalvøyen. Det er utrolig viktig at området ikke blir rasert, sier Matland.

Som ordfører Terje Søviknes (Frp) er Matland likevel tilhenger av flytebro.

— Vår jobb blir å legge maksimalt til rette for gode planprosesser slik at vi får vurdert konsekvensene for boliger, natur og støy. Jeg ønsker en slik debatt velkommen, sier Terje Søviknes, ordfører i Os.

Ulike ilandføringspunkter for broen har vært nevnt, som Bjørnatrynet, området ved dagens fergeleie på Halhjem eller Søre Øyane, ifølge ordføreren. Han deler ikke Hauglands frykt for en rasering av bo- og kystperler.

— Det er klart at i et prosjekt til pluss minus 20 milliarder kroner, vil man ha rom for å finne de gode løsningene med tunneler for å spare boligområder og natur, sier Søviknes.

Hva mener du? Diskuter under:

ADVARER MOT RASERING: Over 2000 innbyggere bor i søre deler av Os hvor verdens lengste flytebro kan få brofeste. - Da er det viktig at de velger en så skånsom trasé som mulig, sier Glenn Erik Haugland.
LENA VERMEDAL