Ingvild Roald ønsket å julehandle i Åsane. Å planlegge turen var ikke lett for rullestolbrukeren som bor på Minde. Hun besøkte Skyss sine nettsider for å finne ut hvilke bussholdeplasser som er tilrettelagte for funksjonshemmede. Der var det ingen oversikt. Hun ringte derfor til Skyss sin kundeservice for å få hjelp. Heller ikke der hadde de oversikt.

— Jeg traff en veldig hyggelig kundebehandler, men hun visste ikke svaret på spørsmålet. Hun spurte de rundt seg, men der var det ingen som visste svaret. Hun kontaktet administrasjonen og Tide, men heller ikke de kunne svare, sier hun.

Det endte med at Roald ble bedt om å fortelle hvor fra og når hun ville reise begge veier.

— Jeg valgte å ta taxi til Åsane og buss tilbake. Etter mye leting fant hun ut at jeg kunne ta linje 39 fra Åsane til sentrum. Den stopper ved fortau og kan legge ut rampe når jeg skal av, sier hun.

- Burde stått på nettsiden

Roald reagerer på at det ikke er informasjon lett tilgjengelig om hvordan funksjonshemmede kan bruke kollektivtransporten.

— Det skal ikke være slik at du må ringe og fortelle nøyaktig hvor fra og når du vil reise. Når jeg skal på julehandel, vet jeg jo heller ikke akkurat når jeg er ferdig. Jeg hadde ventet å finne denne informasjonen på nettsiden og i de trykte ruteheftene. Når ikke alle busstopp er tilrettelagte, må jo vi vite hvilke som er det, sier hun.

Roald benytter seg nesten aldri av busstilbudet i Bergen.

— Det er mange steder jeg kunne tenke meg å besøke, men da må jeg vite at jeg kommer meg dit. Fordi det er trøblete å finne ut om det går, så velger jeg ofte å la være. Jeg blir mer stillesittende og passiv. Det går både utover det fysiske og psykiske. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare meg, sier hun.

- Har ikke oversikt

Hun synes det er et paradoks at det brukes store summer skattepenger på å tilrettelegge holdeplassene, men at det ikke blir informert om hvilke holdeplasser dette gjelder.

Kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen, bekrefter at Skyss ikke har oversikt over hvilke holdeplasser som er tilrettelagt for funksjonshemmede.

— Det ville selvfølgelig vært optimalt om vi hadde en oversikt over dette på skyss.no, men det er et fåtall av holdeplassene som er universelt utformet i dag. Det er det veieier og veiholder som er ansvarlig for. Vi må vurdere i samarbeid med Vegvesenet og veieier om vi kan få en god oversikt over dette, noe vi ikke har pr. i dag, sier hun.

Skyss har nå universelt utformet bussene i bergensområdet, med unntak av på Sotra, Askøy og Øygarden, hvor bussene får nytt materiell neste år. Disse kan blant annet senkes syv centimeter.

- Dette aksepterer vi ikke

— Utfordringen er at holdeplassene ikke er tilpasset det nye bussmateriellet. Da kan det være utfordrende for reisende med spesielle behov å komme seg ombord.

Jan Ingvar Bakke, fylkesleder i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon i Hordaland, mener Skyss burde informere om hvilke holdeplasser som er tilrettelagte.- Dette går ut over mobiliteten til de menneskene som trenger tilrettelegging. De kan ikke bruke de offentlige transportmidlene, slik som tenkt. Det er noe vi ikke kan akseptere, sier han.

BT skrev nylig at Statens vegvesen er langt på etterskudd med arbeidet om å tilrettelegge holdeplassene. I 2011 var målet å tilrettelegge 261 holdeplasser, men prognosen viser at veivesenet får ferdigstilt 93. Det var også planer om å tilrettelegge åtte terminaler, men det reelle tallet ligger an til å bli tre.