I går varslet Thorbjørn Sirseths advokat Tor Øystein Enge vesentlige endringer i Ulriksbanens driftsledelse.

— Det skal gjøres en rekke administrative grep. Det arbeides med å få engasjert en ny driftsleder og assisterende driftsleder, sa han til Bergensavisen.

- Ingen endringer

I dag sendte Sirseth selv ut et dementi - per telefaks - med overskriften «Ulriksbanens ledelse uendret».

— Det er ikke besluttet noen endring i ledelsen i Ulriksbanen. Spekulasjoner i denne sammenheng vil ikke påvirke eller bevirke endringer i selskapets ledelse, skriver Sirseth i faksen til bt.no.

Han forteller også at Ulriksbanen har sendt et tonn med viktige sikkerhetskomponenter med kurer til en fabrikk i Sveits. Hvis alt går etter planen, er banen i drift igjen innen utangen av februar.

— Ulriksbanen åpner etter ferdigmontering og kontroller med sertifisert- og Veritas-godkjent driftsleder og stedfortreder i slutten av denne måned.

Veritas krever ny bemanning

Ifølge informasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i Det Norske Veritas, som driver Taubanetilsynet, må Sirseth tre midlertidig til side for å få banen i gang igjen.

— Selv om de tekniske problemene utbedres, er det ikke aktuelt å gi driftsleder tilbake sertifikatet. Han er i karantene i fire måneder. Så hvis de ønsker å starte opp igjen nå i februar, må de skaffe en driftsleder og en stedfortreder med gyldig sertfikat for tung taubane. Det finnes omlag 50 slike i Norge. Så hvis de får til det, er det ingen flere hindringer fra vår side. Det er viktig å presisere at vi ikke er ute etter verken Ulriksbanen eller enkeltpersoner, vår oppgave er å trygge passasjerenes sikkerhet.

Nilsen, Arne