Det russiske Antonov-flyet landet på Flesland i går. Da hadde det fått lov til å lande selv om Flesland egentlig ikke tillater fly med vingespenn over 65 meter å bruke flyplassen. Da flyet skulle kjøres på plass var det bare så vidt ikke den ene vingen rev med seg en mast i en sving.

Det er telekom-selskapet Nera på Kokstad som har bestilt flyet. Nera leverer nemlig radioantenner til et prosjekt det svenske selskapet Ericsson er ansvarlig for i Guatemala, Honduras og El Salvador.

— Vi sender ned 700-800 kubikk. Vi fyller flyet nesten helt opp, sier prosjektleder Arthur Nydal i Nera.

Det er ikke bare størrelsen som gjør at flyet er spesielt. Man kan også laste inn varene både foran og bak på flyet. Skal man laste inn forfra kan man heve snuten på flyet.

— Hvor mye koster det å leie dette flyet?

— Det er det Ericsson som betaler, sier Nydal.

Han forteller at Nera har brukt samme flytype tidligere. Vanligvis bruker Nera båt til slike fraktoppdrag, men denne gangen hastet det for Ericsson å få varene.

Flyet ble bestilt av Nera for cirka én uke siden.

Det er ikke første gang et så stort fly lander på Flesland. Senest i fjor var et fly av samme type i Bergen. Verdens største transportfly er for øvrig for stort for Flesland.

<b>LASTEROMMET:</b> Her er det plass til over 800 kubikkmeter last.
Jan M. Lillebø
<b>24 HJUL:</b> 20 hjul på midten og fire fremme kommer godt med når nesten 400 tonn skal lande. På bildet er Robert Andersen fra Norport.
Jan M. Lillebø