Ventilfeilen gjorde at det kom vann på en elektronisk tavle som styrer framdriftsmaskineriet. Det ble en kortslutning, og motoren stoppet. Det opplyser V. Ships operatør til NRK.

Neppe påtale mot kapteinen

Ifølge politiet gikk det bare gikk tre-fire minutter fra gasstankeren fikk motorstopp til kapteinen ble spurt om han trengte hjelp. Derfor blir det trolig ingen påtale mot kapteinen.

— Han fikk neppe tid til å varsle noen før han ble kontaktet av trafikksentralen på Fedje.

Derfor er det lite sannsynlig at det blir noen påtale, men våre jurister skal også se på saken, sier lensmann Kjell-Idar Vangberg i Austrheim og Fedje til NTB.

Forberedte evakuering

Politiet har snakket med både kapteinen og maskinsjefen om bord, og skal nå sammenligne loggene fra båten med loggene fra trafikksentralen.

I minuttene før slepebåtene greide å få tak i gasstankeren, gjorde politiet seg klar til å evakuere befolkningen på Fedje på grunn av eksplosjonsfaren.

— Dersom skipet hadde grunnstøtt, ville det vært fare for eksplosjon. Vi hadde derfor planene klare for å evakuere innbyggerne, og det kommunale apparatet var allerede varslet, sier informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt

Kriseledelsen ikke varslet

Kriseledelsen i Fedje kommune fikk først klokken 09.50 beskjed om at gasstankeren "Marte" var i drift vest for Fedje. SFT-ansvarlig Øyvind Tolleshaug fikk melding om å mobilisere oljevernstyrken klokken 09.15. Faresituasjonen ble regnet som over klokken 10.10, skriver kommuneledelsen i en pressemelding.

Kriseledelsen på Fedje består av rådmann, ordfører, driftssjef, brannsjef og kommunelegen. Alle var til stede med unntak av rådmannen og kommunelegen, men kommunelegen ble informert.

— Vi ble ikke varslet om at politiet planla evakuering. Det skjedde over hodet på oss, og det er ubehagelig og dumt, sier brannsjef Øyvind Tolleshaug til TVHordaland.

DRAMATISK: Situasjonen var dramatisk da gasstankeren "Marte" var i ferd med å gå på land.
330-SKVADRONEN