Familien Sletten-Abrahamsen opplever til stadighet at bussene i Bergen ikke har plass til barnevogn. Lørdag var det ekstra ille. Familien hadde vært i sentrum for å kjøpe Brann-gensere til eldsteguttene, da de ville hjemover til Fana i 15.30-tiden.

I Vestre Strømkai ble de stående i nær to timer å vente på en buss som kunne frakte dem til Lagunen, der bilen ventet.

– Vi måtte stå over fire busser fordi det ikke var plass til oss. Mange av bussene hadde bare plass til én barnevogn, og den plassen var allerede tatt, sier Steinar Abrahamsen.

Eldstemann Frederik André og søsknene ble leie av å vente.

– Det var ikke noe gøy å vente på bussen, slår han fast.

– Tide har slått sammen 20 og 23 ruten, to bussruter som allerede er fulle hver for seg. Jeg forstår meg ikke på dem, sier Mari Sletten Bratli.

– Horribelt svar

Frustrert over ventingen, kontaktet de Tide mandag morgen.

– Jeg fikk til svar at vi måtte velge en tid på døgnet når ikke så mange andre reiser. Det henger ikke på greip, sier Abrahamsen.

– Alle forteller deg at du må reise kollektivt for å tenke miljøet. Når vi prøver det, får vi beskjed om å dra på tidspunkt som basser busselskapet best. Jeg blir oppgitt.

Dropper buss

Familien kommer til å velge bilen fra nå av.

– Vi orker ikke buss i lengden når man ikke får plass. Å vente på bussen i nær to timer med sultne og sutrende unger frister ikke til gjentakelse, sier Abrahamsen.

Artikkelen fortsetter under videoen.

En omvei måtte til før familien på seks til slutt kom seg hjem.

– Vi hoppet til slutt på buss 21 til Nordås, og måtte gå fra Skjold til Lagunen.

Familien mener Tide burde tilby en plassgaranti.

– Vi er nok ikke alene om å ikke få plass. Skal barnefamilier kunne reise kollektivt, må man vite at man kommer med. De bør sette opp ekstrabusser, sier foreldrene.

– Beklager

Fungerende leder i Tide Buss, Olav Mandt, beklager ventetiden familien ble utsatt for. Han er heller ikke enig med rådet familien fikk fra kundesenteret om at de må velge andre reisetider.

– Det er ikke er rett råd å gi og må bero på en misforståelse. Folk må kunne reise uansett tid på døgnet, sier Mandt.

Selv om Tide ikke har en plassgaranti, sier Mandt at selskapet har et ansvar i slike tilfeller.

– To timer er helt urimelig ventetid for en småbarnsfamilie. I dette tilfellet ville jeg ha godkjent at familien tok en drosje som vi refunderte.

Når feil fra Tide fører til at man blir mer enn 20 minutter forsinket dekker selskapet drosjeregningen med inntil 300 kroner, ifølge kundegarantien.

– Dette tilfellet er i grenseland ettersom det kan diskuteres hvorvidt det er vår eller samferdselsetaten sin feil at det ikke er tilstrekkelig med busser på en strekning. Men her må man bruke skjønn. Det kan dessverre skje at bussene er fulle, men at det skal skje på fire avganger er bare å beklage, sier Mandt.

Er det nok plass til barnevogner på Tidebussene?

– Normalt sett er det plass til både to og tre barnevogner, men det varierer veldig. Familien kan ha vært uheldig at det var en buss med begrenset plass, sier Mandt.

Er du fornøyd med kollektivtilbudet i Bergen? Si din mening.