— Vi ventet i en og en halv time på å få reparert kortet som var avmagnetisert, sier Linn Bredeli (17) til bt.no.

Hun og venninnen Kristin Nielsen Hartvedt (17) er oppgitt over at en liten kortoperasjon skal ta så lang tid.

— Det samme skjer hvert år. At ikke de kan forberede seg litt bedre, sier Hartvedt.

700 i kø

Det er skolestart for byens videregåendeelever mandag, og da skal svært mange elever ha nytt busskort på en gang.

— Da vi kom til Bystasjonen, var det nesten 700 som hadde trukket billett før oss, sier Bredeli.

Bt.no besøkte Bystasjonen klokken 18.00. Da stengte billettluken, en time på overtid, etter å ha fått unna køen.

Med bedre planlegging mener Bredeli at den hektiske dagen kunne vært langt lettere, både for kundene og egne ansatte.

— De kunne hatt en kø for dem som trenger informasjon, en kø for dem som bare skal fornye eller har avmagnetisert kortet, og en kø for dem som skal ha helt nytt kort. De burde vite at det er mange som skal ha kort på en gang, sier Bredeli.

- Bruk nettet!

Kortlukene på Bystasjonen har fått nytt køsystem. Elisabeth Akerø i Hordaland Kollektivservice sier at det gir kundene mulighet til å trekke kølapp og ta seg en tur mens de venter.

— Men det beste folk kan gjøre, er å benytte seg av internett. På tide.no kan man bestille kort. Det hjelper oss også, sier Akerø.

De ansatte i billettlukene går hektiske uker i møte. Fra mandag 25. august utvides åpningstiden for å ta unna noe av presset.

— Men vi har ikke nok folk, og det tar tid å lære opp dem som skal lage kortene. Jeg satser på unge som kan så mye om IT, heller bruker nettsidene, sier Akerø.

Liker DU å stå i kø? Si din mening!

CHRISTIAN LURA