• Sist opplevde vi at de som kjøpte bil nummer to, sørget for at de hadde to forskjellige tall.

Denne uken vurderer byrådet i Bergen å innføre datokjøring, dersom luftkvaliteten blir dårlig nok.

Det vil i så fall være andre gang tiltaket blir prøvd ut. I 2010 stengte byrådet sentrum for halve bilparken.

— Ikke noe problem å skaffe

Datokjøring vil si at bilene med partall som siste siffer får kjøre en dag, så får bilene med oddetall som siste siffer kjøre den neste dagen. I praksis kjører bilene bare annenhver dag, og trafikken kan dermed bli halvert.

— Vi har ikke fått spørsmål om det nå, men dersom det blir innført datokjøring, så regner jeg med at det spørsmålet kommer ganske raskt denne uken, sier daglig leder for Kverneland Bil i Bergen, Kenneth Tveit.

Det skjedde også sist det ble innført datokjøring.

— Den gang opplevde vi at de som kjøpte bil nummer to, sørget for at de hadde to forskjellige tall, sier Tveit.

Det er ikke noe problem å skaffe kunder enten et partallsnummer eller et oddetallsnummer. Tveit ser derimot andre utfordringer dersom det blir innført datokjøring.

— Kunder som skal på verkstedene kan ikke møte opp når de skal. Det opplevde vi også sist datokjøring ble innført, sier Tveit.

- Vi kan sjonglere litt

Salgsdirektør Rolf Johannessen i Toyota Jæger, mener det vil være naturlig at alle som skal ha to biler fremover nå vil tenke på å ha én partallsbil og én oddetallsbil.

— Det var et tema sist det var datokjøring. Kunder som nå kommer og skal ha bil nummer to, vil ha i hvert fall én bil de 100 prosent sikkert kan bruke, sier Johannessen.

Han har full forståelse for at folk er bevisst på dette.

— Det blir jo ikke flere eller færre biler av dette, sier Johannessen.

Han sier at det ikke er noe problem å få et registreringsnummer som ender på partall eller oddetall.

— Vi kan ikke hoppe over et nummer, men vi kan sjonglere litt, sier Johannessen.

Markedssjef: - Ikke kynisk

Stig Inge Olsen, markedssjef for Audi ved Møller Bil Minde, sier de merker flere spørsmål om hva nummerskiltet skal ende på.

SPØR KUNDENE: - Det er jo noe kunder bør tenke på, sier markedssjef Stig Inge Olsen hos Møller Bil Minde.
MØLLER BIL MINDE

— Er det kunder som har bil fra før, vil de ha en annen talltype på den nye bilen. Dette har jo egentlig vært tema ganske lenge, siden vi hadde datokjøring første gang i 2010. Men det er blitt mer spørsmål om det i det siste, ja, sier Olsen.

Selgerne hos dem spør også kundene om de vil ha et spesielt tall på slutten.

— Det er jo noe kunder bør tenke på, i hvert fall. Ikke alle må inn mot sentrum hver dag, heller, så det er jo ikke relevant for alle, sier Olsen.

Han forteller at de har et eget team som jobber med registrering av alle nybiler for alle Møllers anlegg.

— Dermed kan vi selgere komme med forespørsler for partall og oddetall.

Markedssjefen synes på ingen måte det er kynisk av bilkjøpere å tenke slik.

— Nei, det er jo ikke det. Noen trenger to biler. Da synes jeg det er verre å se all tungtrafikken som går gjennom byen vår hver dag - busser, lastebiler og trailere - uten at det er lagt til rette for ringveier eller noe. Og ikke minst alle disse båtene som ligger inne.