— Vi venter nesten en dobling av salget i forhold til i fjor, sier butikksjef Erling Nilsen.

I fjor solgte Meny-butikken 250 hovver, i år regner man med at det skal gå ut minst 400.

Mer tradisjonsmat

— Vi ser en veldig økning ikke bare på smalahove, men også på annen tradisjonsmat fra år til år. Lutefisk er et annet godt eksempel på mat som i gamle dager var hverdagsmat, men som nå blir betraktet som delikatesser. I våre dager blir både lutefisk og smalahove mest brukt som selskapsmat, sier Erling Nilsen.

Mer penger på god mat

Han mener å ha registrert at folk bruker mer penger på mat enn tidligere, og ikke skjeler så mye til prisen.

— De vil ga god mat, og ikke nødvendigvis det billigste, sier han.

— Selger dere halal-smalahover til muslimer?

— Vi har ikke hatt noen etterspørsel etter det hittil, og har det ikke liggende i kjøttdisken til daglig, men får vi spørsmål, skal vi alltid skaffe det, sier Nilsen.

Ikke bare Vestlandet

Hos ICA Norge, som også omfatter bla Rimi-butikkene, har de merket seg at smalahover ikke er et så typisk vestlandsfenomen som det en gang var.

— I 2005 foregikk hele 99 prosent av det totale salget av smalahover i vestlandsfylkene. Dette er nå i ferd med å forandre seg. I 2006 hadde vestlandsandelen gått ned til 96 prosent.

Smalahoveakevitt

Hvert år de siste ti årene har Vinmonopolet på Voss lansert en egen smalahoveakevitt med nye etiketter. Årets utgave er allerede på plass i polhyllene på Voss. Denne gangen er den produsert i 2007 eksemplarer.

— Den er i salg allerede, og vi regner med at den kommer til å gå unna, sier butikksjef Gunnar Bjelkevik ved Vossa-polet.