Dermed står byrådspartiene alene foran mandagens bystyrebehandling av pakken, som vil doble bompengetakstene fra 2013.

— Det betyr at det blir minst mulig flertall for en så viktig sak. Det er veldig uheldig, sier Venstres gruppeleder Julie Andersland.

Åsane-bybane

Hun sier at byrådspartiene ønsket for mye vei og for lite bybane i pakken. Konkret gikk uenigheten på to punkter:

— Venstre ønsket en bindende avtale om at dersom Skansetunnelen ikke kan bygges, skal de pengene gå til bybane til Åsane.

— Partiet ville også ha nedfelt i avtalen at reguleringen av Bybanen vestover skal være i gang innen 2016.

— Jeg har opplevd Høyre som konstruktive hele tiden, men denne uken snudde byrådspartiene uventet og avviste våre miljøkrav. Da kan vi ikke støtte dem, sier Andersland.

Kunne skapt problemer

Venstres nei kunne skapt problemer når saken skal opp i fylkestinget. Der er Venstre med i den styrende koalisjonen, mens KrF er utenfor. Dersom KrF ikke støtter bompakken i fylkestinget, er Høyre og Frp avhengige av Venstre. Dette betyr at KrF nå må stemme for bompengepakken. Bergen og fylket må sende inn en felles bompengesøknad.

Torill Selsvoll Nyborg, fylkesordfører i Hordaland, forteller at KrF vil stemme for.

— Ja, vi vil stemme for pakken. Vi mener det viktigste nå er å bygge bybanen videre til Flesland og til Åsane. Det er viktig å få inn inntektene vi trenger til å iverksette bergensprogrammet, sier hun.

Hva synes du om den planlagte doblingen av bompengetakstene? Si din mening i kommentarfeltet!