Selv regnbuen reiste seg over det blå og hvite Braathens-flyet som en takk for nesten 50 års innsats på Flesland. Da Redningstjenesten rullet frem for fulle sirener og hevet vannsprøytene til ære for sine oppsagte kolleger, var knapt et øye tørt der ute på rullebanen. ý Vemodig, veldig vemodig, sa Rolf Solstad, uvitende om fraktelappen som en vittig kollega hadde klistret fast bak på jakken hans. Gravøl, sto det på lappen. Og gravøl ble det. Opp av bosset Oppe i avgangshallen sto Rita Rasmussen omgitt av kolleger og gråt åpenlyst. I full uniform. ý Jeg synes dette er utrolig trist og vemodig, sa hun og tørket seg på uniformsjakken. ý Tenk, jeg hentet den ut av bosset, sier hun og mener uniformen. I raseri over behandlingen Braathens-ansatte har vært utsatt for, var uniformen stuet vekk i en bossekk. I 17 år har Rita Rasmussen jobbet for Braathens på Flesland. Mandag er hun på plass som kabinpersonale for nykommeren Norwegian. Rasmussen hører til det store flertallet av Flesland-ansatte som har skaffet seg ny jobb. ý Ned med flagget til topps Rundt 150 av de 200 bakkeansatte til Braathens på Flesland var til stede på gårsdagens gravøl. Mannskapene samlet seg rundt utgangen der charterreisende til Kreta gikk om bord i BU 5927. Det aller siste flyet med Braathens-farger på som ble håndtert av Braathens' egne folk. Heretter blir bakketjenester for både SAS og Braathens utført av SAS-eide SGS. Stasjonssjef Rolf Rustad holdt tale og minnet om at det var Braathens, ikke SAS, som landet første maskin på Flesland i oktober 1955. SAS var tiltenkt den æren, men et charterfly fra Braathens snek seg inn først. Gjennom 90-tallet har Braathens vært største aktør på flyplassen, med opptil 60 daglige avganger, sa Rustad, som takket sine medarbeidere for fullført løp. ý Selv slik situasjon har vært de siste månedene, har over 98 prosent av Braathens-avganger gått etter skjema. Det er en punktlighet det står respekt av. ý Vi har gått ned med flagget til topps, sa Rustad. Klokken 17.45 dundret Kreta-maskinen av gårde. Da gjenstod bare aller siste natt med gjengen.

VAKKER MARKERING: Braathens' bakkemannskaper vinker farvel til BU 5927, det aller siste flyet med Braathens-farger på som ble håndtert av selskapets egne mannskaper.
FOTO: GIDSKE STARK