Bergen var den første byen i Nord-Europa der man laget en ring av bompengestasjoner rundt bykjernen for å finansiere veiprosjekter. Nå har de brunrøde bodene stått der siden åpningen 2. januar 1986. Den gang het det seg så fint at ringen skulle vare i femten år. Men bodene står der nå fremdeles.

Og med store lån til Ringvei Vest og bybanen og statlig tilbaketrekking av 430 millioner kroner fra Bergensprogrammet, ser det ut for at bodene skal bli stående der i mange år ennå. Til forfalls, eller?

Gjennomrustet og skitne

For å se nærmere på vedlikeholdet av bodene — eller rettere mangelen på vedlikehold - tok vi en kort rundtur til bompengestasjonene på Danmarksplass, i Helleveien og Fyllingsdalen.

Første stopp Danmarksplass. De to bodene utenfor Forum kino ligger strategisk plasserte for all trafikk fra sør. Utsatt for både vær og vind og ikke minst alle bilene som stanser for å betale her.

Som tidtrøyte mens de venter på kvittering, kan bilistene for eksempel beundre de rustne og gjennomhullete bodveggene, de forsterkede bodhjørnene som er bulkete av diverse påkjørsler - eller all skitten som har gjort bodveggene nærmest svarte.

Foran den venstre boden, mellom syd- og nordgående autovern, ligger et tilsynelatende stort og tomt ingenmannsland. Hva med å koste her, og i stedet for alt bosset sette ut noen blomsterkasser? Eller i hvert fall noen busker? Hører dere, veivesen?

Bodene skal bort fra nyttår

I Bro- og Tunnelselskapet får vi vite at alle bodene i bompengeringen rundt Bergen faktisk skal bort fra nyttår av. Og at dette er grunnen til at bodene nå forfaller.

— Det ville vært mye enklere for oss å sette i gang kontinuerlig vedlikehold av bompengebodene dersom vi hadde visst hvor lenge bompengeringen skulle vare. Egentlig skulle den jo vært avviklet for flere år siden, og vedlikeholdet er lagt opp etter dette. Men nå ser det ut for at bompengeringen er kommet for å bli i flere år fremover. Fra nyttår innfører vi køfriordning, og da skal alle bompengebodene fjernes og erstattes av enklere kamerastasjoner (som tar bilder av de som kjører forbi). Vi kommer derfor ikke til å pusse opp bodene nå like før de skal rives, forklarer teknisk driftsleder Truls Pettersen i Bro- og Tunnelselskapet.

Men det er fremdeles en hel turistsesong og en lang høst frem til nyttår ...

Skitt og skeive automater

I Helleveien står hele fire boder på rekke. Betalingsautomaten ved den ene står på halv åtte. - Det har den gjort siden natt til 1. mai, forklarer bompengedamen lakonisk.

Ved nærmere øyesyn ser vi at også her er bodene gjennomhullet av rust flere steder, veistøvet renner i inngrodde striper nedover bodveggene og malingen flasser av både her og både der. Betongkanten rundt bodene er knust flere steder, foran ene boden ligger en knekket bom - og foran hver bod troner en «lekker» haug med sigarettsneiper. Eneste lyspunktet er to blomsterkrukker. Men det er ikke nok ...

Vi kjører videre til Fyllingsdalen. Her ser det tilsynelatende ikke så verst ut, men ved nærmere øyesyn oppdager vi fort både de bulkete hjørnene på bompengebodene, den tomme glassflasken som en gang inneholdt Grans premium samt alle løvetennene - som i år har vokst seg spesielt høye. Og så alle sigarettsneipene, da. I minst like store hauger som ute i Helleveien ...

En annen historie

Vi vender nesen mot sentrum. Kjører gjennom dunkle Løvstakktunnelen, der malingen flasser av i store flak og der veggene omtrent skriker etter en omgang med høytrykksspyleren.

Men det er en annen historie ...

INGENMANNSLAND: Foran bompengeboden på Danmarksplass talte vi to hjulkapsler, en yoghurtkartong, en knust blomsterpotte, en iste-kartong, to colabokser, en ølboks, en tom sigaretteske, en femkrone, en taustump, en svart trafikkskiltgummifot, et eksosrør, et bilinteriørdeksel, en snusboks, en cd-plate, en brosjyre om røykerelaterte sykdommer, rundt tretti bompengebilletter og minst femti sigarettsneiper. Flott utsikt for bompengevakten - og for alle bilistene som står i betalingskø ...<p/>FOTO: KNUT STRAND