I lang tid har snø og is tvunget huseiere og veimyndigheter til å salte og gruse veier, gater og fortauer. Det gir bivirkninger. I BT i går krevde leder Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund at det blir innført forbud mot veisalting. Han ønsker dette først og fremst av hensyn til naturen og miljøet, men også fordi saltet medfører store rustskader på biler.

Den omfattende saltingen, har også andre negative følger. Ikke minst gjelder det gulvbelegg.

Daglig leder Reidar Pahr hos gulvleggingsfirmaet Halfdan Solberg & Sønn As i Åsane forteller dette til Bergens Tidende om hvilke skader salt kan gjøre:

Tåler ikke salt

Linoleum tåler ikke salt. Hvis et gulv med slikt belegg står i fare for å bli utsatt for salt fordi det trakkes inn saltblandet snø på gulvet, bør man forebygge ved å bone med tre strøk på de utsatte partiene, sier Pahr.

Vinylbelegg tåler salt noe bedre enn linoleum. Men hvis saltblandingen inneholder oljeholdig smuss - som det kan gjøre hvis blandingen stammer fra gater med biltrafikk - kan det bli gulaktige flekker i vinylen.

Parkett tåler lite vann, og bør være solid innsatt med gulvlakk for å motstå påvirkningen fra salt og smeltet snø, sier Pahr.

Tørk av straks

— For alle tre gulvbeleggene gjelder det å tørke opp salt og vann så raskt som overhodet mulig for å unngå skader. Man kan forebygge ved å legge gode avtørkingsmatter i inngangspartiet, sier Reidar Pahr.

Hva så med sko - blir de ødelagt av veisalt? Skomaker Svein-Åge Moldestad som driver S. Kalleklev Skomagermester i Vestre Torggate, sier til Bergens Tidende at veisaltet nok gjør skade på sko.

— Men vann er mest skadelig for skoene. Hvis sko blir våte - som de ofte blir når man trakker i saltblandet snø i bygatene - oppstår skade på skoene. Verst skade får ruskinnsko. De blir så godt som ødelagt av vann. Slike sko bør bare brukes i tørt vær. På snø- og isslaps duger egentlig bare gummistøvler, sier skomaker Moldestad.

Blir ikke som ny

— Også lærsko blir påvirket av væte. Våte lærsko får en hvit saltrand like over sålen. Den er nesten umulig å få vekk. Å pusse med skokrem gir bare en kortvarig utbedring. Skal man få rimelig god effekt, må skoen til behandling hos en skomaker. Vi maskinpusser en slik sko, og kan få den i rimelig god stand igjen. Men tilnærmet som ny vil den aldri bli hvis skoen først har fått saltranden, sier skomakeren.

Den hvite saltranden som Moldestad snakker om, skyldes ufullstendig utvasking av læret i fabrikken, sier han:

— Lærhuden som brukes blir satt inn med salt. Under produksjonsprosessen, blir ikke saltet vasket godt nok ut av læret. Det kommer frem når den ferdige skoen blir utsatt for mye væte, forklarer Moldestad.

Vondt for hundepoter

Veisaltet er heller ikke bra for hundepoter. Veterinær Ulf Erlandsen ved Tertnes Dyreklinikk sier saltet kan føre til irritasjon, uttørkethet og lettere infeksjoner i hundepotene.

— Man vil oppdage en slik irritasjon i potene ved at de er røde, at de er smertefulle og kanskje hoven, og hunden kan bli halt. Irriterte poter kan behandles med en alovera-salve eller -krem som man kan kjøpe uten resept på apotek. For å forebygge at potene blir skadet av å komme i kontakt med veisalt, kan man smøre på en potevoks. Den vil lage en hinne som beskytter godt mot saltet, sier Erlandsen.

Merarbeid i kjøpesentre

Veisalt kombinert med snøslaps og sand og singel er en stor utfordring for dem som er ansvarlige for publikum og ansattes sikkerhet i de store handlesentrene. En ting er at det kreves stor innsats for å holde snø og is borte fra fortau. Men i tillegg er grus og singel og snøslaps som smelter til sølevann, uønsket i inngangspartiene. Singel kan påføre skade på rulletrappene i butikksentrene. Matter til å tørke av skoene på i inngangspartiene må skiftes daglig i perioder med mye snø og slaps.

FEIER FORTAUET: Sikkerhetssjef i Galleriet, Dagfinn Bergkvist, sørger for å holde fortauet utenfor kjøpesenteret rent for snøslaps.<p/>FOTO: ØRJAN DEISZ