Det er bedre med kø i begge ender, enn på midten. Det mener i hvert fall Asbjørn Valen, Vegvesenets ansvarlige for prosjekter i sentrum, to måneder etter innsnevringen av Lars Hilles gate og Christies gate.

— Vi føler at dette går veldig bra. Vi ser jo at det fremdeles til tider er kødannelse i Lars Hilles gate, men vi har oppnådd det vi ville oppnå - ikke å ha kø inne i sentrum, og spesielt ved Bryggen, sier Valen.

Om privatbilistene har endret kjøremønster, kan han ikke gi svar på ennå.

— Vi har ikke kommet så langt at vi har fått gode registreringer på trafikken der. Men vi vil foreta trafikktellinger og mer konkrete registreringer av hvilken effekt endringene har hatt, sier Valen. Han synes situasjonen i sentrum stort sett er tilfredsstillende.

Distriktsvegsjef Olav Finne i Statens vegvesen regner med at det vil ta litt mer tid før folks kjøremønster endres, men synes utviklingen er positiv.

— Tre busser i timen i kollektivfeltet i Lars Hilles gate, det er ikke mye?

— Nei, det er rett. Men kollektivfeltet i Lars Hilles gate er laget som en forberedelse til de to kollektivfeltene i Christies gate, der det går flere busser. Hadde vi ikke gjort det, ville det blitt kaos.

— Kan du forstå irritasjonen til enkelte av bilistene i sentrum?

— Ja, selvsagt. Men det er veldig vanskelig å få i pose og sekk. Nå er det kollektivtransporten og fotgjengerne som prioriteres.

I oktober, når brannsikringsarbeidet i Fløyfjellstunnelen er ferdig, skal det settes i gang fire nye veiarbeider i sentrum: Torget, Småstrandgaten, Christies gate og Allehelgens gate.

Gro Keltie

Småbarnsmamma - Jeg synes det er slitsomt, spesielt for oss med småbarn i bilen. Det tar for lang tid. Jeg har sett flere nestenulykker som følge av farlig filskifte i Christies gate også. I dag skal vi til tannlegen i sentrum med ungene, derfor er jeg her. Men det blir jo til at vi som for eksempel bor i Fana bruker butikkene i nærområdet og dropper sentrumshandelen. Buss? Jo da, jeg tar bussen av og til for å lære ungene opp til at det er en god ting. Men besteforeldrene deres er enda flinkere til det.

Jan Gjennestad

Sjåfør for Hennig Olsen is - Det tar jo tre ganger så lang tid å kjøre gjennom sentrum nå. Håpløst for oss som skal levere varer, vi kommer jo ikke frem. Mitt tips til veisjefen er å åpne kollektivfeltet for varelevering fra klokken ti til to.

Robert Hisdal

— Jeg har faktisk ikke tenkt så mye over at det er kommet kollektivfelt der. Men nå kjører jeg ikke mye i sentrum, heller. Det har gått greit de gangene jeg har kjørt der, men når jeg tenker meg om, har det vært litt kø noen ganger.

I. Kallekleiv

— Nei, det der e' nåkke sorgens greier. E' det nåkken så ikkje syns det, då? De kunne jo ventet til det andre veiarbeidet var ferdig, i stedet for å stramme til alle steder på en gang og fortelle oss at nå skal vi gjøre sånn og sånn.

Kathrin Carlson

Postbud - Jeg er i grunnen fornøyd med omreguleringen, for jeg tar bussen til byen hver dag, og det går jo enda raskere enn før. Heldigvis kjører jeg ikke rundt med posten, jeg går. Men hvis jeg skulle kjørt, hadde jeg nok blitt mektig irritert på innsnevringen. Jeg tror jeg hadde fått magesår av å kjøre rundt i sentrum på jobb. Flere av de postansatte som kjører, har el-biler, og de kan jo bruke kollektivfeltet.

GREIT NÅ: To måneder etter at det ble ett felt mindre til bilistene i Lars Hilles gate og Christies gate, er Statens vegvesen fornøyd med trafikken der. Ikke alle bilister er enige i det.<p/>FOTO: KNUT STRAND