«Alt er ikke til salgs» sto det på løpesedlene demonstranter delte ut utenfor Grand Hotel Terminus, der fylkestinget ble innledet tirsdag.

— Det overrasker meg at politikerne vil selge byrommet i Bergen. Jeg er fransk, og har sett hvordan byrommene der er oversvømt av reklame. Da er det luksus å komme tilbake til Bergen å se at det fortsatt ikke er reklameplakater overalt her, sier Diane Berbain, medlem av Miljøpartiet De Grønne.

Biskop mot fylkesordfører

Også en annen profilert reklamemotstander, biskop Halvor Nordhaug, var til stede ved åpningen. Han var der ikke for å demonstrere, men for å holde åpningstalen. Han valgte å holde seg unna det brennbare temaet i talen, som han i stedet viet Nelson Mandela.

— Det var fristende å snakke om reklamesaken, men jeg kom til at jeg ikke vil utnytte min posisjon som taler her i dag, sier Nordhaug.

Han er likevel klar på hva han mener om spørsmålet:

— Det er verneverdig å holde det offentlige rommet fritt for reklame. Både for å begrense konsumpresset og for at ungdom skal slippe å utsettes for kroppspress, sier biskopen.

- Slipper plakatkaos

Men verken aksjonister eller biskopen får flertallskoalisjonen Høyre, Frp og Venstre til å rikke seg.

— Det er flott at det er engasjement rundt dette, og det er en viktig debatt. Men vår oppgave er å løse utfordringene i blant annet kollektivtrafikken på en best mulig måte. Og da er reklamefinansiering fornuftig, sier varafylkesordfører Mona Hellesnes (V).

Hun hevder at mange av hensynene som motstanderne etterlyser, er tatt med i vedtaket som fylkestinget vil gjøre i dag. Det er lagt inn en forutsetning at kulturlivet skal få bruke en del av reklameflatene, og den såkalte middelalderbyen fra Vågsbunnen til Bergenhus blir reklamefri.

— Det er masse plakater i Bergen i dag også. De ser ikke spesielt tiltrekkende ut, de heller, Mange av dem står noen av dem som demonstrerer bak, sier Hellesnes.

— Men er det ikke forskjell på plakater fra kulturliv og organisasjoner, og å slippe kommersielle aktører til i bybildet?

— Jo, men nå får vi også kulturlivets plakater inn i et system, og slipper revnede plakater overalt.

Halv prosent av budsjettet

Det er lagt opp til at fylkeskommunen skal få inntekter på 19 millioner kroner årlig fra reklameavtalen. Det inkluderer kostnader for vedlikehold av busskurene og nye bysykler. Ti millioner kroner skal gå til flere buss- og bybaneavganger. Det er et beskjedent beløp, sett i forhold til Skyss' totalbudsjett på rundt 2 milliarder kroner.

Hellesnes mener likevel det er viktige millioner.

— Vi kjemper for hver million til kollektivtrafikken. Dessuten får vi nå nye, vedlikeholdte busskur, sier hun.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) mener det er feil å si at det blir mer reklame enn før.

— Dette er penger som næringslivet uansett ville brukt til reklame. Nå brukes de til å betale offentlige goder i tillegg, sier han.

KrF må overbevises

Pakken som fylket vil forhandle frem, inneholder også utendørsreklame. Det betyr at den må godkjennes av bystyret i Bergen. Der kan kampen bli hard, ikke minst fordi KrF sitter i byrådet. De må nå trosse biskopens råd.

— Vi må satse på å omvende bystyret. Det gikk i 2005, og kan gjøre det nå. Jeg merker at dette er et av få spørsmål som virkelig engasjerer bergenserne, sier Berbain.

Tirsdag var det samlet inn 1600 underskrifter i kampanjen «Bevar Bergen». Fylkespolitikerne frykter likevel ikke at bystyret skal stikke kjepper i hjulene for dem.

— Det står i byrådserklæringen at også KrF vil ha reklame. Dessuten er Venstre for det, sier Nilsen.