— Forbrukerjournalistikk er ikke en mindreverdig del av journalistikken, og vin er noe av den fineste kulturen vi har. Hadde det vært første april, hadde jeg ikke trodd dette var sant, men det er vel det, sier Kokkvold.

Han fortelle at et forslag om å forby terningkast og foto av flaskene vil møte motstand både fra media og fra forbrukere. Han sier også at vinjournalistikken omfattes av Grunnlovens paragraf 100 om trykkefrihet.

- Dette er veiledning

— Det er helt riktig at det er en sammenheng mellom vinspaltene og salget. Det er jo det forbrukerjournalistikk handler om, å veilede folk.

Kokkvold mener vinjournalistikken er noe av det ypperste eksempelet på god forbrukerjournalistikk i de største norsk avisene.

— Mange sier at journalister ikke vet hva de skriver om. Men vinspaltistene er jo eksperter. Det er en misforståelse at noe er suspekt og tvilsomt, bare fordi det har en innvirkning på salget.

- Fullstendig håpløst

Heller ikke generalsekretær Nils E. Øy i Norsk Redaktørforening er imponert over forslaget fra Justisdepartementet.

— Dette høres fullstendig håpløst ut. Vinspaltene er en fri vurdering redaksjonene står for. Det er klart det vil virke til fordel for noen, men det er ikke reklame, det er ingen som kjøper denne omtalen.

Øy varsler kamp dersom Justisdepartementet vil forsøke å gjennomføre en lovendring.

— Vurderingen deres er fullstendig meningsløs. Hvorfor går de ikke samtidig løs på bilspalter og kinospalter? Det er riktig at det er et forbud mot alkoholreklame, men reklame er kjøpt og betalt. Departementet beveger seg farlig nær forsøk på sensur. Jeg kan nesten ikke tro dette er sant.

- Ikke reklame

Sjefredaktør Einar Hålien i Bergens Tidende sier han ikke har sett noe som tyder på at vinspaltene øker totalforbruket av vin.

— BT har ikke vært blant de mest liberale avisene i alkoholpolitikken. Men dette synes jeg var et usedvanlig dårlig forslag. Dette er ikke reklame, det fremstår som annet forbrukerstoff i avisene.