Det har vært en rekke alvorlige ulykker ved Ådlandsbrua på E 39 på Stord. 12. september 2010 omkom en 19 år gammel mann i en møtekollisjon med en bobil.

— Det er et kjent ulykkessted for oss, bekrefter Tor Høyland, senioringeniør i Statens vegvesen region vest.

Flere tiltak iverksatt

Han forteller at de laget en rapport om ulykkessituasjonen over Stord i 2010. Da registrerte man at det hadde vært mange ulykker i området ved Ådland bru.

— Vi foreslo en del strakstiltak som i all hovedsak er gjennomført, sier Høyland.

- Hva gjorde dere?

— Ådlandssvingane ble markert med svarte og gule sebraskilt, det ble satt opp lys langs veien. Dessuten satte vi opp en tavle som viser bilenes fart både nord og sør for broen, svarer Høyland.

ULYKKESSTEDET: Her ved Ådlandsbrua på Stord mistet to mennesker livet da et vogntog kjørte utfor veien på E 39.
LENA VERMEDAL

Sjekker også svingene

— I tillegg la vi ned såkalte rumlefelt i veibanen. Når bilene kjører over dem, rister det i kjøretøyet. De skal signalisere at her bør føreren være oppmerksom. I tillegg er det skilt om glatt veibane på hver side av broen, legger han til.

- Folk har kontaktet bt.no og uttalt at det er feil ved doseringen av svingene før ulykkesstedet?

— Etter denne ulykken vil vi gjennomgå stedet forholdsvis raskt. Vi vil se på alle forhold, også dosering. Det finnes gitte krav, og vi vil se nærmere på dette, svarer Høyland.

- Tenker på de pårørende

Han forteller at ulykken som krevde to menneskeliv natt til torsdag, gjør inntrykk.

— Når jeg hører slike nyheter, tenker jeg alltid på dem som er rammet. Det er tragisk for de omkomne og deres familier, sier Høyland.

— Dessuten begynner man jo å tenke på om det er forhold vi burde ha sett som kunne ha forhindret ulykken. Etterforskningen vil forhåpentlig gi svar på hva som har skjedd, men vi vil på egen hånd også gå gjennom dette, sier Høyland.