Enda verre blir det når sjåførene må kjøre med åpne dører i vinterkulden, fordi utslippet fra dieselaggregatet legger seg på frontruten.

— Vi ler jo til tider av dette, vi også. Vi har fått beskjed om at vi skal kjøre med dørene åpne som en løsning på utslippsproblematikken, sier tillitsvalgt for Posten i Bergen, Solfrid Træet.

BT møter henne på postens hovedterminal i Bergen. Ifølge Træet hadde hun selskap av halve eljeep-parken i forrige uke. Ute på veiene kjørte gamle postbiler.

Paradoksalt nok har Posten vunnet flere miljøpriser for elbilene sine. Sist i helgen da de mottok «Grønn Bil»-prisen.

— Dette er en anerkjennelse av det arbeidet vi har gjort så langt. Vi har bestemt oss for å bytte ut 1300 fossilt drevne biler, og da ser vi på rutene våre og ser hvor det er hensiktsmessig å kjøre elmoped, elbil og disse kjøretøyene, sa Postens pressesjef, Hilde Ebeltoft-Skaugrud til TV 2.

Problemet er bare at de ansatte i Posten ikke vil kjøre el-jeepene.

Ikke brede nok

Træet påpeker at saken er alvorlig for sjåførene. I tillegg til all problematikken rundt batteriene og varmeapparatene, er akslingene på jeepene for små for norske vinterforhold. Når det er snø på veiene, er ikke akslingen bred nok for begge hjulsporene i veibanen. Dermed må sjåføren velge et av sporene, med det resultat at det motsatte hjulet sklir i snøen.

Hun har nettopp snakket med nok et postbud som har fortalt at han er utrygg på å bruke den såkalte el-jeepen.

— Den stopper hele tiden, forteller han. Batteriet bare kubber. Og det er heller ikke snakk om at jeepen stopper og siger fremover. Den bråstopper. Om dette skjer på grunn av kulden, eller om det bare er batterikapasiteten som er problemet, er det litt forskjellige oppfatninger om, sier Træet.

Ikke testet om vinteren

Eter at vintermånedene meldte sin ankomst, har problemene eskalert. Træet mener manglende testing kan ha skylden for fadesen.

— Postkom (Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund) og vernetjenesten har vært med å prøve kjøretøyene ut i Steinkjer. Vi burde nok testet dem ut i tøffere og kaldere forhold. Men hadde vi testet dem på Røros, hvor det er kaldt og vinterføre, ville det ikke kunne sammenlignes med bergensklimaet. Her er det fuktig og iskaldt på samme tid.

Det er fremdeles noen som våger seg ut med bilene når det er kaldt ute.

— Men vi har sagt at fra det øyeblikket noen føler seg usikre, så skal de ikke føle seg tvunget til å bruke dem.

Iskaldt inni

De første modellene av el-jeepene som kom til Bergen var enda mindre egnet. De kom med dører av myk plast, og var iskalde.

— Det er ikke holdbart for et postbud å sitte iskald inni bilen uten følelse i bein eller armer. Så senere kom modeller med varmeapparater med dieselaggregat.

Kretsleder i Postkom, Anne Asheim, mener det er tydelig at ledelsen ikke har gjort en god nok jobb i forkant.

— Det handler om å informere og involvere de ansatte om hvor vi kan bruke disse kjøretøyene. Det handler om manglende opplæring for dem som skal bruke bilene, og manglende testing av utstyret før de implementerer det.

STÅR STILLE: Postens nye el-jeeper står på Minde, mens vanlige postbiler er ute på gatene. Tillitsvalgt for Posten i Bergen, Solfrid Træet, fortviler. Hun har snakket med flere postbud som forteller at de er utrygge på å bruke den såkalte el-jeepen.
Rune Meyer Berentsen