Mandag står fortsatt Ramsdal og anslagsvis 50 andre passasjerer på venteliste for å komme seg hjem til Skandinavia.

— Jeg synes det er helt horribelt. Alle er slitne og vil hjem til jul, sier Ramsdal på telefon fra Dulles Airport i Washington DC.

Flyet som skulle bringe Ramsdal fra Washington og hjem til Bergen lørdag, var klar til takeoff. Noen minutter før det skulle lette, måtte hele flyplassen stenge og alle flyavganger kanselleres på grunn av snøstorm.

— Vi fikk beskjed om å hente bagasjen og selv finne et sted å sove i natt. Vi fikk vite at vi tidligst kunne ringe SAS klokken ni dagen etter for å få informasjon om hva som skjer videre, sier Ramsdal.

Sov ved innsjekken

Men både hotellrom og informasjon skulle vise seg å bli vanskelig å få.

— Alle hotellene rundt flyplassen var fullbooket. SAS sa vi ikke hadde krav på å få hotell gjennom dem, siden det ikke er deres feil at det ble snøstorm. Noen barnefamilier og jeg klarte å krangle oss til hotellrom gjennom SAS. Da noen av de andre fikk beskjed om at reservasjonen ikke var gyldig, ville jeg ikke gamble på å reise til mitt hotell.

Det endte med at Ramsdal overnattet ved innsjekkingsskranken.

Hun forteller at det er mange skandinavere som skulle ta samme fly som henne. Blant annet en familie fra Oslo med spedbarn.

— Jeg vet at flere barnefamilier sov på flyplassen i natt, sier Ramsdal.

— Alle fly fulle

Klokken ni neste dag var det umulig å komme gjennom til SAS.

— Alle ringte samtidig. Jeg sto på vent i nesten en time.

En kvinne kom gjennom på telefonlinjen og fikk satt Ramsdal på venteliste for flybooking.

— Flyet går 17.20 til Kastrup i dag amerikansk tid. Det ser imidlertid dårlig ut, siden det er 73 stk. på venteliste og flyet et fullbooket.

Ramsdal tror derfor at hun kan se langt etter en julaften med familien i Bergen i år.

— Det går kun fly i dag og i morgen og alle er fulle. Jeg kommer trolig ikke med på et fly før i romjulen, sier hun.

19 timer uten info

Klokken 13.00 amerikansk tid, 19 timer etter at flyet hennes ble kansellert, har Ramsdal ennå ikke fått informasjon fra SAS.

— Vi får ikke booket et nytt fly uten at SAS er involvert. Vi har ingen rettigheter, ingen flights og står bakerst i køen. Vi har ikke fått matkuponger eller noe slikt. Det handler om å behandle mennesker med respekt. Vi er helt overlatt til oss selv. En person knakk sammen i køen foran meg. Hun fortalte at hun måtte hjem til jul av personlige årsaker. Uten informasjon Vi har vært her siden i går kveld, og fremdeles vet vi ingenting, sier hun.

— Vi har forståelse for at flygningene stanses på grunn av været, men det handler om å gi informasjon til kundene. United Airlines hadde folk her hele natten, SAS hadde ingen, sier Ramsdal.

- Gjør det vi kan

  • Vi gjør det ytterste vi kan for å få folk hjem til jul, sier Johan Dyrendahl, pressevakt i SAS.

Flere av passasjerene vil trolig få plass på et fly som går til Kastrup i dag.

— Akkurat nå ser det ut til at dagens flight vil kunne gå, og vi tror mange av de som skulle fly i går får bli med. Det er mer eller mindre totalkaos på østkysten i flytrafikken. Mange er ikke kommet frem dit de skal, derfor er der ledige seter på flyet.

Vanskelig i julen

Men han kan ikke si noe om når alle passasjerene vil være booket på et fly.

— Alle flighter i julen er veldig fullbooket, Det er vanskelig å få plass akkurat nå og vanskelig å si hva som vil skje, sier Dyrendahl.

Han oppfordrer alle kundene som eventuelt er misfornøyde med servicen til å kontakte SAS i etterkant.

— Når det er så kaotisk, opplever sikkert noen at de ikke får den informasjonen en skal ha. Vi har hatt ekstrapersonale på telefonlinjen, men mange har ringt samtidig og det har vært lange køer. Nå har vi bemanning på plass i Washington. Dersom noen opplever at de ikke har fått den servicen de skal, oppmuntrer vi dem til å kontakte oss i etterkant angående dette. Nå forsøker vi først og fremst å løse situasjonen slik at alle kommer seg dit de skal, sier han.