Bilforretningen hadde gjort avtale med kunden om at han kunne hente sin splitter nye Citroën torsdag formiddag. Alt som manglet før bilen kunne registreres hos Biltilsynet og trille ut på veien, var tollkortet. Det ble sendt rekommandert og var fremme i postfilialen på Domus Nyborg leveringsdagen.

Men å få brevet ut? Det gikk ikke. Årsaken? Butikken holdt stengt hele formiddagen på grunn av vareopptelling.

Leveringen utsatt

— Det er helt utrolig. Butikken kan da ikke stoppe postutleveringen bare fordi varene skal telles. Har de først tatt på seg et slikt oppdrag, så må de sørge for at folk får posten sin, sier daglig leder hos Åsane Auto, Ove Revheim.

Resultatet var at bilforretningen måtte utsette registrering og levering av den nye bilen til dagen etter.

— Heldigvis tok kunden det bra. Men det hele er fryktelig frustrerende for oss. Det er ikke første gang vi har hatt problemer med postleveringen. Vi har flere ganger opplevd at tollkortene havner i Stavanger, sier Revheim.

Uklare regler

Varehussjef Harry Tunestveit ved Domus Nyborg bekrefter at også postbutikken var stengt torsdag formiddag.

— Vi spurte Posten om hva vi skulle gjøre under vareopptellingen. Svaret var at postfilialen skal være åpen når butikken er åpen. Det tolket vi dit hen at vi kunne stenge, forteller Tunestveit.

Tunestveit beklager sterkt at Åsane Auto ble rammet, men sier at butikken ville gjort alt for å hjelpe om de visste hvor viktig pakken var.

— Nå må Posten få klarere regler på dette området slik av sånne ting ikke skjer igjen neste år, sier varehussjefen.

Tar selvkritikk

Posten legger seg helt flat for kritikken og lover å skjerpe inn rutinene.

— Jeg beklager at dette har skapt problemer for Åsane Auto. Dette skal vi lære av. Posttjenestene skal være tilgjengelig i butikkenes åpningstid, også om butikken har vareopptelling. Rutinene våre har nok ikke vært helt gode på dette området, sier informasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Posten Vest-Norge.

FRUSTRERT: Det hele er fryktelig frustrerende for oss. Det er ikke første gang vi har hatt problemer med postleveringen, sier bilforhandler Ove Revheim.<på/>Foto: TOR HØVIK