• Jeg vet ikke hvor mange eksplosjoner vi hørte. En periode smalt det nesten i ett, sier Ronny Langvassli.

Offiseren i Hæren var en av tolv norske soldater om bord på «Britannia Seaways» som ble rammet av brann lørdag kveld. Da var skipet cirka 70 nautiske mil vest for Florø, på vei mot Bergen med militært utstyr til øvelsen som pågår i bergensområdet.

— Vi var med for å passe på utstyret om bord. Det var blant annet våpen og ammunisjon i lasten, sier Langvassli.

- Bildet lyver

BT møtte Langvassli på befalsmessen Briggen på Haakonsvern mandag. Han hadde da vært gjennom debriefing etter brannen på «Britannia Seaways».

— Jeg fryktet aldri for sikkerheten. Etter at det begynte å brenne lørdag kveld, var vi godt ivaretatt. Det var andre båter i nærheten og helikopter over oss, sier Langvassli.

- Men bildet tatt fra Florø natt til søndag ser dramatisk ut?

— Det bildet lyver. Det ser jo ut som om hele skipet sto i full fyr, men det er nok vann og røyk som også lyser opp. Det ser ut som flammer, men det brant jo aldri så mye om bord, sier han.

Ikke alle tok like rolig på skipsbrannen som Langvassli.

Voldsomt uvær

I helgen ble norskekysten rammet av ekstremværet Hilde. Utover dagen merket mannskapet om bord og personellet fra Hæren at uværet tok tak i skipet.

— På formiddagen var det bølger på 8-10 meter, og noen ganger kom det brottsjøer over skipet. Vi ble bekymret for lasten, og på et tidspunkt så vi at mesteparten av containerne var løsnet. Kanskje var det snakk om ti containere, forteller han.

Ifølge Langvassli var det aldri snakk om å gå ut på dekk for å prøve å feste lasten. Det var for farlig. Han forteller at skipets kaptein informerte ved 18-tiden lørdag at skipet ville endre kurs en time senere for å dreie inn mot kysten.

— Over høyttalerne ble vi bedt om å holde oss i ro, fordi skipet ville begynne å rulle i uværet. Jeg satt i sofaen i messen og holdt meg i ro, forteller han.

- Eksplosjoner i ett

Like etter klokken 19.00 ble brannen på dekke oppdaget.

— Kapteinen mente at lasten hadde beveget seg og at jerrykanner på dekk var kommet i klem. Det fløt trolig drivstoff på dekk. Da containerne begynte å skli i uværet, oppsto gnister som antente drivstoffet på dekk, sier Langvassli.

Brannen foran i skipet skulle pågå i nesten 13 timer. Det var flere hundre jerrykanner i lasten, kanskje tusen. I dem var det drivstoff.

BERGEN: Skipet kom til Bergen natt til mandag.
RUNE BERENTSEN
BRANT: Det er store skader på skipet.
ERLEND HAUKELAND

— Jeg vet ikke hvor mange eksplosjoner vi hørte. En periode smalt det nesten i ett, og vi så ildkuler over båten, trolig brennende jerrykanner, sier Langvassli.

Helikopteret kom

Han synes det mest dramatiske på hele turen var da et helikopter kom for å evakuere skipet lørdag kveld.

— På siste forsøk fikk kapteinen melding om å redusere farten til to knop, men bølgene tok tak i skipet. Da det gikk inn over båten for å plukke oss opp, kom det veldig nær skipets radarsystem. Jeg antar helikopteret bare var tre-fire meter unna, og etter det valgte piloten å avbryte evakueringen, forteller han.

Langvassli og de andre kollegaene fra Hæren var med på slukkingsarbeidet om bord.

— Det var eksplosjoner og flammer som sto både over styrehuset og ut på babord side.

Roser brannvesenet

— Vi meldte oss til tjeneste og var med på dekk med tilgjengelige slanger. Arbeidet var tungt, og vi var på dekk et kvarter av gangen.

- Var det krisestemning om bord?

— Nei, vi fokuserte på det vi skulle gjøre, og kokken kom med smørbrød og brus til oss underveis. Det var ingen panikk, men det føltes betryggende å få brannfolk om bord. Da kunne vi gå til køys og få noen timer søvn, forteller han.

Etter at skipet kom til land i Bergen, har Langvassli vært gjennom debriefing med kollegene.

— Vi har en god gjennomgang, og jeg har inntrykk av at alle har kommet greit fra dette, forteller han til BT.

- Veldig kritisk og farlig

Skipssjef Per Rostad på fregatten KNM «Helge Ingstad» ledet redningsinnsatsen. Fregatten lå et godt stykke unna da det første «Mayday»-signalet ble mottatt, forteller han til NTB.

— Vi satte umiddelbart maksimal hastighet ut mot havaristen, sier Rostad til NTB. Ifølge skipssjefen var det rundt ti meter høye bølger i området.

— Da vi kom ut til havaristen, ble det raskt klart at dette var en veldig kritisk og farlig situasjon, men på grunn av det dårlige været var det ikke mulig å sette over personell eller materiell, sier Rostad til NTB.

- Sjømanns verste mareritt

På grunn av de vanskelige forholdene var det fraktskipets egen besetning som gjorde den største innsatsen, mener Rostad.

— Jeg syns de gjorde en heroisk innsats under ekstremt krevende forhold, sier Rostad.

— Det var en sjømanns verste mareritt, å være et godt stykke ut i havet med en stor brann om bord på fartøyet med høy sjø, fastslår han.

Vurderte ikke å gå til land

Pressetalsmann i rederiet DFDS Gert Jakobsen sier at det aldri var aktuelt for kapteinen å gå til land på grunn av uværet.

— Nei, det ble ikke vurdert å avbryte turen før brannen. Skipet var ikke i havsnød og hadde ikke problemer med å klare turen hvis det ikke hadde oppstått en brann, sier Gert Jakobsen, pressetalsmann i rederiet DFDS.

Først etter brannen seilte skipet inn mot land og la seg i le.

- Når dere i etterkant ser hva som skjedde, burde det ha vært vurdert annerledes?

— Nei, det er ikke noe grunn til å tro, men det er opp til de som skal vurdere brannen og omstendighetene rundt dette, sier Jakobsen.

Skal avhøres

For de 20 sjøfolkene om bord var det en tøff tur. Besetningen besto av 13 polakker, seks dansker og en filippinsk mann.

— De har hatt det ganske tøft, men de har oppført seg eksemplarisk da brannen skulle slukkes, sier Jakobsen.

Mannskapet er blitt debriefet og skal avhøres av den danske havarikommisjonen Dmaib (The Danish Maritime Accident Investigation Board)

Gert Jakobsen kan foreløpig ikke si noe om brannårsak eller hvor omfattende skadene er på skipet.

Etterforskes fra Danmark

Det er dansk politi som skal etterforske brannen, ifølge Hordaland politidistrikt. Det ble klart i helgen.

Sjøfartsdirektoratet var mandag om bord på skipet for å gjennomføre en havnestatskontroll.

— Vi går gjennom fartøyet for å se på skadene om bord og sjekke at skipet er sjødyktig og kan gå til verksted, opplyser kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.

Ettersom skipet er registrert i Danmark, er det den danske havarikommisjonen Dmaib (The Danish Maritime Accident Investigation Board) som skal granske brannen. De var ventet til Bergen mandag.

— Vi tilbyr assistanse hvis de ønsker det. Foreløpig er vi ikke blitt bedt om å sende folk til Bergen, Dag Liseth, leder for sjøfartsavdeling i Statens Havarikommisjon for Transport.

UTENFOR FLORØ: «Britannia Seaways» utenfor Florø natt til søndag. Ronny Langvassli var om bord i skipet og mener bildet er mer dramatisk enn situasjonen om bord.
TRULS KLEIVEN