— Kapteinen var akkurat der han skulle være hver gang vinden skiftet. Mens de andre lå i bukter, låst av vinden, hadde vi alltid en vei å gå. Vi var oppe i tolv knop. Det er ganske heftig, sier Gro van der Meeren.

Hun er med i mannskapet på seilbåten «Statsraad Lemkuhl» som var med å vinne klassen for store skuter i den første av to etapper i Tall Ships’ Races.

Ekstra oppmerksomhet

Starten gikk sør i Østersjøen tirsdag for en uke siden.

— Vi har seilt i storm og stille og kom over mållinjen i Finskebukten mandag morgen klokken kvart over tre, sier van der Meeren.

Tirsdag kom de frem til vertskapshavnen Helsinki med nyvasket båt.

— Det var stor stas, flagg og moro. Vi fikk ekstra oppmerksomhet siden vi vant, sier van der Meeren.

Onsdag ligger seilbåten til kai i den finske hovedstaden. I morgen er det parade og diplomutdelling.

Tall Ships’ Races er blitt arrangert hvert år siden 1950-tallet. Hver gang legges det opp til mellom to og fire etapper. Som regel avholdes konkurransen i Nordsjøen, Østersjøen eller ellers i Europa.

Et døgn foran

I konkurransen pleier fullriggeren «Christian Radich» å være den argeste konkurrenten.

— I år tok de et dumt valg, så den største konkurrenten ble «Tre Kronor af Stockholm», en ny og mindre brigg. De seilte fabelaktig, sier van der Meeren.

Men ikke godt nok. «Statsraad Lemkuhl» krysset målstreken over et døgn før dem. Med korrigert tid, hvor skipenes fordeler og ulemper vektes, vant seilbåten med halvannen time.

Mannskapet på rundt 100 personer fikk mye motvind i løpet av etappen. Men ved starten var det bortimot blikkstille.

— Vi brukte halvannen time på å komme over startlinjen, ler van der Meeren.

Åttende raskest

Hun forteller at kaptein Jarle Flatebø bevisst hadde lagt seg langt bak.

— Han ville ha den lille vinden som var fritt inn i seilene.

Da skuta først satte fart, tok det ikke lang tid før mannskapet fikk ferten av konkurrentene.

Etappen var på rundt 480 nautiske mil i rett seillinje, mens «Statsraad Lemkuhl» seilte rundt 1221 nautiske mil.

Her kan du se rutene båtene har seilt i konkurransen.

Seilbåten vant sin klasse, A-klasen, og sammenlagt kom den på en 8.-plass.

— Hadde vi hatt mer medvind, ville vi vært best i alle klassene, sier van der Meeren.

Nå: Latvia-Polen

Nytt mannskap mønstrer snart på og neste og siste etappe går fra Riga til Szczeci i Polen.

— Vi vil gjerne vinne den også. Å vinne sammenlagt er enda kjekkere, sier van der Meeren.

Neste sommer skal Bergen være vertskapshavn i Tall Ships’ Races.

— Det blir full fest for da har «Statsraad Lemkuhl» 100-årsjubileum.

Da går seilasen fra Harlingen i Nederland til Fredrikstad, videre til Bergen før siste havn som er danske Esbjerg

«Statsraad Lemkuhl» ble bygget som skoleskip for den tyskek handelsflåten i 1914. Da het den «Grossherzog Friedrich August». Seilskuten ble fraktet til Bergen i 1921 av tidligere statsråd Kristoffer D. Lehmkuhl. Siden 1978 har stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl eid og drevet skipet.

SEIER: Godt lagarbeid førte til at «Statsraad Lemkuhl» vant første etappe av Tall Ships’ Races.
Ågot Caroline Nilssen
KVELDSSTEMNING: Dagene har vært fine om bord, forteller mannskapet.
Ågot Caroline Nilssen