• Kjører du bilen din ut i en dyp vanndam, risikerer du å få motoren totalt ødelagt. I verste fall kan hele bilen totalhavarere.

Senterleder Petter Lahn-Johannessen ved NAF-senteret i Fyllingsdalen, sier dette til Bergens Tidende.

I de verste regnbygene vi har hatt her vestpå den senere tid, har det samlet seg store, dype vanndammer i veibanen på mange veier i bergensdistriktet. Onsdag morgen var dette tilfellet flere steder i og rundt Bergen. En lang og bred, men ikke spesielt dyp vanndam i Helleveien skapte kilometerlange køer og store forsinkelser i trafikken på nordre innfartsåre. Mange bilister valgte å kjøre forsiktig gjennom vanndammen. Dermed hopet bilkøene seg opp.

Bilistene som senket farten på grunn av vanndammen, gjorde lurt i å være forsiktig. Lahn-Johannessen forklarer:

— Noen mer utsatt

— Hvis du kjører fort gjennom en dyp vanndam, vil vannspruten stå inn i motorrommet. På mange bilmodeller kan luftfilteret være så uheldig plassert at det suger vann inn i motoren hvis det sprutes vann inn i motorrommet. Vann kan ikke komprimeres. Resultatet av vann inn i sylinderne er totalt motorhavari, forteller NAF-mannen.

— De fleste biler har montert inntaket til luftfilteret på en slik måte at det er skjermet mot eventuelt vannsprut. Oftest er inntaket plassert i innerskjermen eller bak lyktene. Men noen bilmodeller har luftinntaket uheldig montert. Disse bilene er mer utsatt for risiko for motorhavari ved kjøring i vanndammer enn andre biler, sier Lahn-Johannessen.

— Er det spesielle bilmerker som skiller seg ut som utsatt for å få vann inn i luftfilteret og med motorhavari som resultat?

— I farten kommer jeg ikke på noen som skiller seg ufordelaktig ut.

- Ikke dypere enn 10 cm

— Hvor dyp vanndam tåler en personbil å kjøre i?

— Er vanndammen dypere enn 10 cm, må du være varsom. Det kan lett dannes en bølge opp i motorrommet hvis dammen er dyp og farten stor. Vannsprut opp under støtfangeren kan gi alvorlig problemer. Man skal huske på at vanlige privatbiler ikke er amfibiebiler som er beregnet på å kjøre i dype vanndammer. Møter du en dyp vanndam, er det bedre å unnlate å kjøre enn å forsøke seg, sier han.

— En del ungdommer skifter ut det originale luftfilteret med et såkalt sportsfilter. Slikt filtre er regelrette motordrepere. Gjennom et slikt filter suges luft fra motorrommet der det ofte er støvete og varmt. Derved lages det verre driftsforhold for motoren. Hvis du får vannsprut inn i motorrommet med et slikt luftfilter, er risikoen stor for at du får vann i motoren med totalt motorhavari som resultat, sier Lahn-Johannessen.

- Spør forhandleren

— Hvordan skal bileierne undersøke om deres bil er utstyrt med et luftfilterinntak som er montert uheldig eller ikke?

— Ved å spørre bilforhandleren.

— Hva skjer hvis bilen kjøres i en halvmeter dyp vanndam?

— Da er faren stor for at ikke bare motoren, men faktisk hele bilen blir totalhavarert. Moderne biler er så proppfulle av elektriske kontakter, elektroniske styringsenheter for elektronikk og sensorer, at de er mer sårbare for kjøring i vanndammer enn hva bilene var før. Mange av sensorene eller elektroniske komponenter ligger i kanalene eller nederst inne i dørene, sier han.

- Kaskoen dekker

— Dekker forsikringen motorhavari på grunn av vann i luftfilteret?

— Kaskoen dekker forsikringen hvis du ikke kunne forventes å stanse bilen tidsnok til ikke å kjøre ut i en dyp vanndam. Men hvis du vet at vanndammen er dyp og likevel tar sjansen på å kjøre, kan forsikringsselskapet avkorte erstatningssummen, sier Lahn-Johannessen.

— Har dere hatt mange tilfeller av motorhavarier som følge av vannskader i år?

  • Det har vært en del tilfeller denne våte høsten, ja, uten at jeg har tall for hånden, sier Lahn-Johannesen.
RISIKOSPORT: Bilkjøring i vanndammer er risikosport. FOTO: ARNE NILSEN
UHELDIG PLASSERT: - Luftinntaket på denne bilen er uheldig plassert. En kraftig vannsprut kan lett føre til at det kommer vann i motoren med motorhavari som resultat, sier senterleder Petter Lahn-Johannessen. FOTO: ARNE NILSEN