Årsaken er at Kystverket har prioritert metoden og ikke prisen.

Kystverket valgte en løsning til 820 millioner kroner fra det nederlandske firmaet Mammoet Salvage, mens Smit Salvage, ifølge Dagens Næringsliv, hadde et tilbud på under halvparten av det konkurrenten leverte.

Ubåtvraket utenfor Fedje inneholder store mengder kvikksølv, og Kystverket har derfor vært opptatt av at hevingen må skje på en måte som reduserer risikoen for utslipp. Både Smit Salvage og Mammoet Salvage hadde håndteringsløsninger for kvikksølvet inkludert i sine tilbud.

– Det viktigste for oss var ikke prisen, men metoden hvis U-864 først skal heves. Mammoet har presentert den beste løsningen med tanke på å redusere faren for ytterligere kvikksølvspredning i forbindelse med løftet fra havbunnen, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen valgte til slutt å gå inn for å heve ubåten ved Fedje. Men prisen blir høy. På bildet ministeren sammen med Marie Karlsen fra «Folkeaksjonen hev kvikksølvet i U-864 ved Fedje».
HÅVARD BJELLAND