• En campingvogn handler om valgfrihet. Jeg kan ikke skjønne at folk kan klare seg uten, sier Edvard Johansen (47) fra Sotra.

Sammen med konen, Ingjerd Johansen (48), tok han lørdag turen til åpent hus hos Bergen Caravan på Hylkje i Åsane for å ta de nye campingvogndrømmer i nærmere øyesyn.

Edvard Johansen ble bitt av campingvognbasillen som barn. Han vokste opp i Harstad. Faren hans var en av de første i Nord-Norge som hadde campingvogn. Det var allerede i 1963. Edvard Johansen kan ikke tenke seg noen annen form for ferie enn å kjøre rundt med campingvogn på slep.

Uavhengig

— Vi kobler vognen på utenfor huset og velger så en kjøreretning, sør, vest, nord eller øst. Og så kjører vi så langt, eller så kort, vi vil. Når vi besøker venner og slektninger har vi jo hus og senger med oss. Da slipper jeg å sove på en sofa som en lørvhund, sier Edvard Johansen.

Av campingvognkjøpere finnes det to typer. Det er de som skal ha en stor vogn til å stå fast på fjellet eller ved sjøen som en hytte. Så er det de som skal ha en mindre vogn som de kan reise rundt fra sted til sted med.

Edvard Johansen hører til de reisende. Campingvognen han nå har, en Dethleff, har soveplass til fem personer. Den ble kjøpt ny i 2000. Neste år vil han kjøpe ny vogn. Da ønsker de to eldste barna ikke å være med på campingtur lengre. Da trenger han en vogn for tre personer, minstebarnet, konen og hans selv. Da holder det vel med en mindre vogn, skulle man kanskje tro.

Stadig større

— Nei, sier Johansen, det er med campingvognfolket som med båtfolket. Vi kjøper stadig større vogner. Han har plukket ut en Fendt som den foreløpige favoritten. Etter å ha silt ut det han ikke vil ha blant de nye modellene her hos forhandleren, blir det å studere brosjyrer og finne mer informasjon på internett. For meg er bredden på vognen viktig. Mange nye modeller har en bredde på 2,5 meter. Det synes jeg er litt skummelt på norske veier. Derfor foretrekker jeg en bredde på 2,3 meter, sier Edvard Johansen.

Hans viktigste råd til nykommere på campingvognmarkedet er å kjøpe en campingvogn som er tilpasset motorkraften til bilen som skal dra den.

— Det er ikke noe hyggelig å bli stoppet i kontroll og få den klare beskjed at campingferien er slutt inntil bilens trekkraft er større eller campingvognen mindre, sier han.

Flere bobiler

Salgssjef Ove Hjortland i Bergen Caravan A.S. sier at markedet for campingvogner har holdt seg veldig stabilt de siste tre-fire årene. Nye campingvogner finnes i prisklassen fra 99.000 til 400.000 kroner. Brukte vogner får du fra 36.000 til 250.000 kroner.

Salget av campingbiler vokser nå voldsomt, ifølge Hjortland. Nye campingbiler finnes i prisklassen fra 400.000 kroner og til 1,3 millioner, som er den dyreste campingbilen vi har solgt i år.

Edvard Johansen