I begynnelsen av mai i år vil de første cruisebåt-turistene stille seg i kø i Rasmus Meyers allé utenfor Bergen Kunsthall og Kunstmuseene i Bergen.

Ikke for å gå på museene, men for å ta bussen tilbake til cruisebåtene sine.

I tre år har denne køen skapt store problemer for blant annet Bergen Kunsthall. Som BT skrev i mars, toppet det seg 3. juni i fjor.

— Vi trodde nesten ikke våre egne øyne, det så ut som folk sto i kø til cupfinalen i fotball. Det er ganske ekstremt når vi til tider nesten bare fungerer som et busstopp. Det er ikke det vi er, sa konstituert daglig leder for Bergen Kunsthall, Stein-Inge Århus.

Egne kø-vakter

Bergen Kunsthall sendte brev til Bergen kommune i midten av mars for å prøve og finne en løsning på problemet. I går var Bergen Kunsthall på befaring sammen med blant annet Tide og Bergen Kommune.

— Busstoppet blir i alléen, men vi hadde et hyggelig møte der målet var å finne gode løsninger for denne sesongen, sier Århus.

Han forteller at de på befaringen blant annet snakket om en bedre organisering og drift av stoppet.

— Tide skal for eksempel ha flere «supervisors», eller ansatte, som skal passe på køen og bussene.

Århus er i utgangspunktet positiv til disse løsningene i år. Men han skulle helst sett at busstoppet blir plassert et annet sted.

— Vårt ønske er helt klart at man finner en annen plassering for busstoppet. Men vi må også ha et realistisk syn på det og ser jo at dette er den enkleste og raskeste måten å transporterer turistene til og fra Dokken og Jekteviken.

Evaluering til høsten

Århus har nå fått utlevert en liste over når og hvor mange cruisebåter som kommer denne sesongen. Mellom 2. mai og 5. september, vil det være 65 anløp til Dokken og Jekteviken.

— Det er spesielt utfordrende for oss når det kommer to båter samtidig. Ifølge papirene jeg har fått, skjer dette 13 ganger denne sesongen.

Men etter befaringen har han likevel tro på at de klarer å gjennomføre åpningen av festspillutstillingen 23.mai.

— Tide lovte å være ekstra observante denne dagen. De fortalte også at bussene har strenge instrukser om hvor de skal stå, og at bussen ikke skal gå på tomgang. Dersom dette ikke blir overholdt denne sesongen, ba de oss ta kontakt med én gang.

Århus krysser fingrene for at disse løsningene skal fungere denne sesongen.

— Jeg tenker at vi må være positive og at vi har fått til en ordning som kan fungere. Men, vi vil uansett be om en evaluering av årets sesong til høsten. Ønsket vårt er fortsatt at busstoppet på sikt plasseres et helt annet sted.