• Vi vet ikke nøyaktig hvor mye stein vi lastet i "Rocknes" før den la ut fra Eikefet, sier salgsleder Rune Berntzen ved Oster Pukk og Stein AS.

Under sjøforklaringen i forbindelse med "Rocknes"-forliset var det i går full forvirring rundt tallene i forbindelse hvor mye singel og grus skipet fikk i lasterommene på Eikefet.

Under en detaljert utredning av lasteprosessen av "Rocknes" før den skjebnesvangre seilasen, kom det frem at rederiet hadde bestilt 23.045 tonn stein. I følge vekten på Eikefet ble det lastet 21.548 tonn, mens etter lastingen veide skipet 23.243 tonn mer.

Var fullastet — Jeg tror ikke de usikre tallene har hatt noe å si for at "Rocknes" kantret, sa Berntzen til bt.no etter sin forklaring. Skipets lasterom var fullastet, men ifølge Berntzen var det ikke var uvanlig. Han legger til at skipet, ved en av de seks anledningene "Rocknes" hentet stein på Eikefet etter ombyggingen, ble lastet med 24.000 tonn stein.

Årsaken til tallforvirringen var ifølge Berntzen at vekten på transportbåndet på Eikefet målte feil på grunn av frost på vekten. Han hevdet at skipets egne beregninger, som gjøres utfra hvor dypt skipet ligger i vannet, var de korrekte.

Kjente kapteinen

Berntzen kunne i sin forklaring bekrefte at lasten i "Rocknes" lå lasten noe ujevnt i lasterommene.

— Det manglet litt på styrbord side. Men det var ikke et hulrom under dekk, slik noen har hevdet tidligere. Det ville vært fysisk umulig, tatt i betraktning fallvinkelen på lasten, sa Berntzen.

Salgssjefen snakket med kapteinen om bord på "Rocknes" flere ganger på telefon under lastingen.

— Vi snakket ikke noe om stabiliteten. Vi snakket om lastingen, hvor lang tid det ville ta og når "Rocknes" kunne seile, sa Berntzen og la til at han kjente kapteinen veldig godt.