Widerøe-flyet skulle til Aberdeen, og hadde vært en knapp time i luften da det ble truffet av lynet. Flyet befant seg da 45 nautiske mil sørvest for Bergen.

Sjekk værmeldingen her!

Det ble slått full alarm på Flesland, og både brannvesen, politi og ambulanser var på vei til flyplassen.

Beredskapsnivået ble imidlertid redusert etter få minutter, og flyet landet uten problemer.

— Da det kom ned, viste det seg at vinduet i fronten på cockpiten var sprukket etter lynnedslaget, sier operasjonsleder Sven Johannessen ved Hordaland politidistrikt.

- Merket det i cockpit

— De som satt i cockpiten merket det godt, men det virker ikke som om passasjerene i kabinen kjente noe særlig til nedslaget. Vi har svært strenge prosedyrer for slike hendelser, og instruksjonen til pilotene er å be om adgang til å gjøre en kontrollert nødlanding, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Det var 37 passasjerer ombord i flyet som måtte gjøre vendereis.

Kongsteien opplyser at det tidligere i dag også var et lynnedslag i et Widerøe-fly på vei fra Sogndal til Bergen, men at dette ikke påførte flyet noen skader.

Forsinkelser

Widerøe vurderte senere mandag kveld å innstille alle flyginger på Vestlandet, både de som går langs kysten og de internasjonale.

– Det er et voldsomt vær. Vi ber passasjerer ta kontakt med sin lokale lufthavn for å få nærmere opplysninger, sa informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB ved 20-tiden.

Klokken 22 er det imidlertid klart at bare Aberdeen-flyet ble innstilt.

— Det er den eneste ruten vi har måttet kansellere, ellers har vi fått alle passasjerene avgårde, noen med noe forsinkelse, sier Kongsteien til bt.no.

Aberdeen-flyet som ble truffet av lynet er satt på bakken for inspeksjon og for å få skiftet vindu i cockpiten. Det betyr at også returflygningen fra Aberdeen måtte kanselleres.

— Det kan hende det vil gi noen konsekvenser i morgen også, sier Kongsteien.

SAS Braathens og Norwegian som normalt

Både SAS Braathens og Norwegian melder mandag kveld at alle avganger går som normalt.

Widerøe er ifølge informasjonsdirektøren mer utsatt for værproblemer fordi de flyr mange korte ruter i værharde strøk.

— Det er mer hvor vi flyr enn hva vi flyr som gir sånne utslag. Flyene er konstruert for å tåle mye vær, selv om de er mindre enn andre selskap sine. Størrelsen har ikke mye å si. Vi er mer utsatt fordi vi flyr på de rutene vi gjør. De er ofte så korte at vi ikke kommer oss over været før vi går ned igjen, forklarer han.

Også søndag skapte uværet problemer for trafikken til både ferger ogfly.