Bytting fra buss til bane på Nesttun og færre ekspressbusser langs Flyplassveien og Sjølinjen, fører til at beboere som bor i Ytre Fana bruker mer tid på vei til og fra byen. Mellom 20.000 og 30.000 mennesker blir berørt.

En av dem er Ane Raknes. Mye venting og tre bussbytter er regelen for henne om hun tar buss og bane mellom Drange og jobben i byen.

Før Bybanen kom, kunne hun ta buss hele veien, med ett bytte. Det samme kunne hun gjøre på hjemveien. Da tok jobbreisen hennes mellom tre kvarter og en time en vei med buss. Nå tar samme strekningen inntil halvannen time.

Tungvint og tregt

Etter bussomleggingen 1. november er jobbreisene hennes mellom Fana og Skoltegrunnskaien blitt mye mer tidkrevende og kronglete. Nå er det nesten ingen direktebusser igjen verken fra Birkelandsterminalen eller Lagunen.

— Skal jeg reise kollektivt til byen, må jeg først ta buss hjemmefra til Nesttun for å bytte til Bybanen. Vel fremme i Byparken blir det å bytte igjen til en buss som går i retning Helleveien. Reisetiden blir bortimot halvannen time, sier hun.

— Hjemveien er enda mer kronglete. Da må jeg bytte tre ganger om jeg tar buss og bane. Først buss til Festplassen for så å bytte til Bybanen til Nesttun. Fra Nesttun er alle som skal til Drange avhengig av å skifte buss ved Fanagarasjen i Fana. - Det blir sjeldnere og sjeldnere jeg tar bussen hele veien nå, sier Raknes.

— Men hadde det vært bedre korrespondanse mellom bussene i distriktet og direktebussene til byen, hadde jeg fortsatt å ta buss hele veien, sier hun.

Nå vurderer hun sterkt å kjøpe bil.

— Bilen vil koste meg mer. Men jeg vinner så mye i tid at det er verdt prisen, sier hun.

Raknes synes det er dumt at Skyss tvinger folk til å skaffe seg bil.

— Bybane er sikkert genialt for dem som bor sentralt, men for oss som bor lenger vekk, er det faktisk motsatt, sier hun.

Vil ha direktebuss

Frustrasjonen blant bussbrukerne i Krokeide-området er også stor. Bente Fasseland sier det slik:

— Jeg fant et rutehefte for Fana og Os-rutene fra 1995. Det avslørte at bussforbindelsen til byen faktisk var bedre i 1995 enn i dag. Den gang hadde vi 17 avganger i døgnet. I dag har vi 16 avganger. For 15 år siden tok det 50 minutter å komme til Festplassen i rushtrafikken fordi vi slapp å bytte på Nesttun. Nå er reisetiden alltid over en time. Ofte må vi vente både fem og ti minutter på Nesttun når vi skal bytte mellom Bybanen og bussen. Er Bybanen forsinket og bussen gått, blir ventetiden minst en time til neste buss går. Det holder ikke. La oss få tilbake den gamle ruten slik at vi slipper å ta Bybanen, sier Fasseland.

Satser på store tettsteder

Hordaland fylkeskommune har ansvaret for kollektivtilbudet. Fylkesrådmann Paul M. Nilsen presiserer at han ikke kjenner detaljene i rutetilbudet til de ytre bydelene i Bergensområdet.

— Men vi har lagt vekt på at vi skal ha hyppige avganger fra bydelssentrene og store tettsteder som Os, Knarvik og Straume på Fjell. Samtidig setter økonomien begrensninger for hvor mange avganger vi kan ha til mindre folkerike områder. Det har vært et politisk mål at de meste av kollektivtransporten mellom Fana og Sentrum skal skje med Bybanen. Det fører til at flere passasjerer enn tidligere må bytte på Nesttun, sier han.

Nilsen understreker at den tid er forbi da kollektivtilbudet først og fremst skulle være et velferdstilbud.

— Nå er det overordnede fokus knyttet mer til storbyens funksjonalitet. I praksis betyr det at vi skal ha et kollektivtilbud som fører til færre biler og kortere bilkøer gjennom og inn mot Bergen sentrum. I tillegg er kort reisetid og renere byluft viktige mål, sier Nilsen.

Synspunkter på saken? Bruk kommentarfeltet under!