— Dette er dypt urettferdig overfor døve og hørselshemmede, sier Oriola.

Hun er ikke den eneste BT kjenner til som har opplevd å ikke få hjelp fordi det er teknisk umulig for døve å kommunisere med nødnummeret.

For to uker siden måtte en døv mann fra Bergen

vente i fire timer på ambulanse etter hjerneslag. Hans døve kone forsøkte å tilkalle hjelp via en sms til nødtelefonen for døve.

Fortvilte forsøk

Det var natt til 16. august at sosiologistudenten våknet med pustevansker og brystsmerter. Da symptomene ikke ga seg, fryktet både hun og mannen José at hun kunne være alvorlig syk. Han prøvde derfor å få tilkalt ambulanse.

Til Døves Media forteller de to hvordan de fortvilet prøvde, via ulike veier, å komme i kontakt med 113, som heller ikke kan nås pr. SMS.

Ektemannen, José, ringte straks 149, teksttelefonen som formidler telefonsamtaler for sterkt hørselshemmede og døve.

— 149 svarte, men ville ikke ringe nødtelefonen. De ga i stedet mannen min beskjed om at de selv måtte ringe 1412 som er nødnummeret for teksttelefon. José forsøkte flere ganger uten å få annet enn opptattsignal. Det var umulig å komme frem. Først da José ringte 149 for tredje gang, fikk han presset operatøren til å sette ham i kontakt med ambulanse.

- Kunne stått om livet

Men fremdeles nektet operatøren å slå 113. I stedet måtte Oriola finne det vanlige åttesifrede nummeret til legevakten.

Da kom til gjengjeld ambulansen etter bare noen få minutter, og Maren ble kjørt med blålys til legevakten.

_Les også:

Døveforbundet krever SMS-løsning_

Heldigvis hadde brystsmertene andre årsaker enn hjerteinfarkt. Men familien tenker med gru på hva kunne ha blitt utfallet dersom det hadde vært mer alvorlig.

— Det kunne stått om livet bare fordi Telenors spesielle linjer til teksttelefonen ikke fungerte, sier Maren.

- Falsk trygghet

Ekteparet sier de alltid har trodd at teksttelefonen er en forsikring om at de skal kunne kommunisere med andre i alle situasjoner. Spesielt viktig har det vært å ha denne tryggheten, fordi de har små barn, Sondre (5) og Maria (1).

— Denne tryggheten viste seg å være falsk, sier de to.

Hun sier det var en skremmende å opplevelse ikke å få hjelp.

— Vi følte oss maktesløse, sier Maren Oriola.

Overfor Døves Media har daglig leder for 149, Rita Granmo, beklaget hendelsen. Hun karakteriserer den som et grovt overtramp fra kundebehandleren.

— Rutinene skal skjerpes, lover Granmo, som har sjekket samtaleloggene for 149 og 1412 på de aktuelle tidspunktene. Loggene bekrefter ekteparets fremstilling av hva som skjedde.

Granmo sier at kundeveilederne på 149 ikke har lov til å be noen som ringer dem om å legge på og ringe 1412.

— Kundeveilederne har heller ikke lov til å be om å få et åttesifret nummer.

Har du hatt problemer med å få kontakt med 113? Diskuter saken her.