Det kraftige lyn— og tordenværet på torsdag skapte kaos i telefonnettet. Fire døgn etter at lynene flerret kveldshimmelen over Norge, sitter Sigmund Frantzen og de andre beboerne med postadresse 5917 Rossand - Skintveit fortsatt uten fasttelefon. Det liker han svært dårlig.

— Telenor kan ikke basere seg på at alle har mobil. Det kan skje ulykker eller oppstå sykdom. Det er for ille at Telenor ikke kan ordne opp raskere, mener Frantzen.

— De har ikke monopol lenger. Det burde jo tenke på.

Informasjonssjef i Telenor Vest, Lars Hauge, bekrefter overfor Bergens Tidende at selskapet fortsatt sliter med å rette opp alle feilene som oppsto torsdag.

— Den rådende situasjonen er at vi på grunn av tordenværet på torsdag har hatt enormt mange feil over hele Sør-Norge. I tillegg fikk vi en ny skrell med været i går, søndag. Det vil nok gå noen dager til før alt er på plass, sier Hauge,

Informasjonssjefen forstår at folk blir frustrerte og sinte når de blir uten fasttelefon så lenge, men hevder at det er lite de kan gjøre med det.

— Klart jeg skjønner at det er frustrerende, men når situasjonen blir såpass ekstrordinær som den ble, så klarer vi ikke å få rettet feilene raskere.

— Sånn er det. Vi liker det ikke og jeg skjønner at folk blir oppgitt.

Telenor har kalt inn ekstramannskaper, men hevder samtidig at de ikke har brutt noen garanti overfor sine kunder.

— Det normale er at man skal få rettet feilen inne kl. 20.00 virkedagen etter at den ble meldt. Hvis feilen ble meldt sent torsdag eller fredag, blir mandag neste virkedag. Han peker på at Telenor, og dermed kundene, slet med de samme problemene i fjor. Nå opp-fordrer han folk til å være mer påpasselige når tordenvær er i anmarsj.

— Vi har forsøkt å nå ut til folk om å trekke ut kontakter til telefoner og ISDN-linjer i uværet. Det er den billigste forsikringen man kan ta når lyn- og tordenvær er i anmarsj eller når man drar på ferie, sier Lars Hauge.

SKAPER KAOS: Lynnedslag skaper krøll på linjene til Telenor. (ARKIVFOTO: SCANPIX)
SCANPIX