I gangen hos Inge og Karen Frotveit står telefonbenken og den trådløse fasttelefonen.

Ekteparet er, som andre på Frotveit langs Bontveitvegen, fullstendig avhengig av fasttelefonen. Mobilnett fungerer ikke i hele dalen.

Og siden 29. januar har heller ikke fasttelefonen fungert, og telefonbenken stått ubrukt.

— Fasttelefonen er den eneste veien til å komme ut, sier Inge Frotveit.

— Vi er hundre prosent avhengig av den, supplerer konen Karen Frotveit.

Kjører for å få dekning

Bygden Frotveit ligger bare 25 minutter fra Bergen sentrum, men 4G, 3G, 2G eller 1G i datatrafikk kan beboerne se langt etter. For å få liv i mobilen, må de kjøre de seks kilometrene ned til E39 mellom Bergen og Os.

Det vil si — innimellom kan de få en strek i dekning, når forholdene er virkelig gode. Men ikke når det snør eller regner, noe området rett sør for Gullfjellet tidvis opplever.

Beboerne på Frotveit mistet først telefonforbindelsen i stormen «Nina». Etter tre dager kom summetonen tilbake. Så mistet de den igjen 29. januar, på grunn av tung snø og trær på linjen.

Falt og brakk armen

Nødvendigheten av fasttelefonen ble klart for ekteparet i forrige uke. Da snublet Karen ved ytterdøren, falt over ende og brakk både skulder og arm. Hun ble oppdaget av ektemannen etter en liten stund. Men hva om hun hadde vært alene?

En svigerdatter som kom til kjørte henne til legevakten.

— Det viser hvor sårbart det er, sier ekteparet.

— Det er skummelt når slikt skjer. I slike situasjoner er vi avhengig av internett eller mobil. Vi bor på landet, men hvis det skjer noe kan vi ikke ringe etter hjelp slik det er nå, sier Claudio Malenotti.

Avhengigheten

Han er naboen til ekteparet Frotveit. Han og konen flyttet fra Firenze og Italia til Norge og Frotveit for å få ro. Men det var da ikke måte på ro de skulle få.

— Min kone er bussjåfør. Her om dagen var det så mye snø at vi ikke klarte å måke oss ut av huset. Ikke kunne vi ringe og varsle om at hun ikke kunne komme, sier Malenotti.

— I dag er vi så avhengig av å kunne komme i kontakt med arbeidsgiver, venner, hvem som helst, sier han.

WWW_Bontveitteledekning1.jpg
Rune Sævig

Ordnet på dagenEtter at BT tar kontakt med pressekontakt Per Aril Meling i Telenor, sjekker han opp i saken.

Da han ringer tilbake litt senere fredag, forteller Meling at de har fått på plass en midlertidig løsning for kundene på Frotveit.

— Vi vet ikke når det er permanent fikset, men vi har fått på plass en midlertidig kabel slik at forbindelsen er tilbake. Vi håper den permanente forbindelsen kommer tilbake så fort som mulig, sier han.

Problemet er en kabelskade i farlig terreng.

— Det forklarer litt av grunnen til at det har tatt så lang tid, sier Meling.

Tusenvis av feil

De siste tre månedene har vært problematiske for Telenor i Hordaland, med stormer, lyn og tordenvær. I snitt har Telenor til enhver tid hatt 1000 feil.

— Det gjør at det tar lang tid å rette feilene. Det er ikke en ønskesituasjon for verken kundene eller oss. I utgangspunktet skal kundene få informasjon. Om de ikke har fått god nok informasjon, er det bare å beklage. Kunden skal få informasjon om rettetiden, sier han.

Når det er så mange feil på linjen som det har vært i Hordaland, jobber entreprenørene etter en prioriteringsliste. Om ikke Telenor får beskjed om noe spesielt, som for eksempel situasjoner der det står om liv— og død eller trygghet, har de ikke mulighet til å prioritere enkeltområder, ifølge Meling.

Meling kan ikke si noe om hvorfor det ikke er mobildekning i dalen, utover at det ikke alltid er like lønnsomt.

— På generelt grunnlag er mobilutbygging er kommersielt. Om det ikke er lønnsomt, bygger ingen operatører ut. Vi samarbeider imidlertid med kommuner når de ønsker dekning der det ikke er lønsomt.

Hans tips til dem som trenger akutthjelp, er å ta ut SIM-kortet fra telefonen. Om en annen leverandør har dekning, kan du ringe nødnummerene.