Regntung, tåkefylt luft har lagt et sørgeslør over en bygd i dyp sorg.

For tredje gang på seks år har trafikkdøden rammet denne vakre bygden med bare 1000 innbyggere, ytterst i Hardangerfjorden.

Mandag kveld mistet to 18 år gamle gutter fra Uskedalen livet i et voldsom sammenstøt på riksvei 48, ved avkjørselen til Husnes Industriområde — noen kilometer nord for Husnes sentrum.

På ulykkesstedet står en klynge ungdommer tett sammen rundt et vell av blomster, levende lys, kosedyr og andre former for en siste hilsen. Sammen sørger de over venner som er revet bort fra livet. Det råder en dyster stemning på stedet som bærer tydelige spor av tragedien som utspant seg kvelden før.

Bilene som kjører forbi senker farten ved ulykkesstedet.

Vi ser flagg som vaier på halv stang mange steder i kommunen.

Sorg og sjokk

På skoler, arbeidsplasser, bensinstasjoner, i forretninger, på busstopp og andre steder der folk samles, er tragedien forståelig nok dagens samtaleemne. De omkomne var godt kjent for dem alle.

Folk snakker med oss om det som har skjedd — at Uskedalen igjen skulle bli rammet av det meningsløse tapet av ungdom i sin beste alder. Alle vi møter forteller om sorg og sjokk. Om ungdommer som fortviler over at den lille bygden igjen har mistet unge mennesker i trafikken.

Folk vegrer seg ikke for å snakke om det som har skjedd. Men ingen vil stå frem i avisen. Det er for vondt. Tragediene har gått så innpå dem.

9 drept siden 1997

På denne dagen har ingen lyst å diskutere mulige årsaker til at så mange omkommer på veiene i Kvinnherad. Så mange som ni mennesker er drept i trafikken siden 1997 i kommunen - og fem av dem var altså fra Uskedalen.

Overfor Bergens Tidende blir det hevdet fra flere hold at mange kjører fort på enkelte strekninger av riksvei 48 mellom Utåker og Løfallstrand. En av disse strekningene er der ulykken skjedde mandag: «Stripo», som den kalles av lokalbefolkningen, er bred og rett i flere kilometers lengde.

Ingen vil gjennom avisen påstå at ungdommene i Kvinnherad kjører så mye fortere enn ungdom andre steder. Politi, skoler og ungdomsklubber i kommunen har gjennom mange år jobbet med forebyggende arbeid blant unge med tanke på å få dem fra å kjøre med høye hastigheter.

Men det forhindrer ikke tragedier.

Igjen og igjen blir mennesker drept på veiene i kommunen.

- Normal bygd

Kvinnherad-lensmann Jan Ludvik Fosse sier det slik i en samtale med Bergens Tidende:

— Uskedalen er en normal bygd i en normal kommune. Tilfeldigheter gjør at vi er rammet av så mange dødsulykker. Jeg har ingen grunn til å tro at det er en annen grunn enn tilfeldigheter som har medført så store tap av menneskeliv. Det er ekstra trist at trafikkdøden har rammet så mange personer i så ung alder, sier lensmannen.

— Har det utviklet seg en ukultur blant ungdom i Kvinnherad som fører til kjøring i høy fart?

— Jeg synes det er malplassert å fokusere på dette i dag. Mitt inntrykk er at ungdomsmiljøet i Kvinnherad ikke er mer opptatt av høy fart enn ungdom andre steder. Men en del veistrekninger her i kommunen innbyr til høye hastigheter og vi vet at det tidvis kjøres hardt på riksvei 48. Det betyr ikke at jeg med dette har sagt at ulykken mandag skyldes høy hastighet, sier lensmannen.

Flere kontroller

— Fører ulykken til flere fartskontroller i tiden som kommer?

— Vi overvåker ofte trafikken i Kvinnherad. I går snakket jeg med lederen for UP på Vestlandet om å øke kontrollvirksomheten i vårt distrikt. Det er det gitt klarsignal for. Samtidig må jeg få henstille til alle veifarende om å ta ansvar slik at farten ikke overstiger det forsvarlige. Politiet verken kan eller vil kontrollere farten på alle biler i trafikken, sier lensmannen.

Natt til tirsdag var pårørende, venner, kolleger og sambygdinger samlet i et hus i Uskedalen. Her ble de tatt hånd om av folk fra lensmannskontoret, prest, kommunens kriseteam med lege og psykiatrisk helsepersonell. En del av omsorgsarbeidet ble konsentrert om å gi nøktern og rett informasjon om det man visste om hendelsesforløpet. I går kveld var det en tilsvarende samling.

ULYKKESBILENE: De to ulykkesbilene ble kjørt til Odda for at Biltilsynets folk skal undersøke dem. Golfen på planet av lastebilen er kraftig sammentrykt. FOTO: BJØRN ERIK LARSEN