Flaggstaten Antigua og Barbuda har imidlertid varslet full undersøkelse av hva som skjedde da containerskipet gikk på grunn sørøst for Måløy.

— Det er en av årsakene til at vi ikke går inn i saken, sier havariinspektør Kurt Håvard Brenna i Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Sjøloven regulerer også hvilke ulykker SHT bør gå inn i, og hvilke kommisjonen ikke skal granske.

— Jo større konsekvensene er ved en ulykke, desto mer sannsynlig er det at vi iverksetter gransking, sier Brenna.

MV «Celina» tok inn vann, men ulykken førte ikke til personskader eller forurensning.

— Hvis forurensningen hadde vært betydelig, ville det ha spilt inn i vår vurdering av å iverksette undersøkelse eller ikke, sier havariinspektøren.

Den russiske kapteinen på det tyske skipet har innrømmet feilnavigering, og har vedtatt et forelegg på 30.000 kroner for forsømmelsen.

— Det har ikke vært et argument for oss da vi bestemt oss for å droppe undersøkelser. Det viktigste for oss var at flaggstaten ivaretar dette behovet, sier Kurt Håvard Brenna.

Lekkasjene på «Celina» ble midlertidig tettet, og skipet trukket av grunn og slept til kai ved Måløy tidligere denne uken.