To kvinner omkom da en norsk lokalbuss og en svensk turistbuss kolliderte ved Fardal utenfor Sogndal 12. august i år.

Etter ulykken fikk sjåføren i den svenske bussen kjøreforbud i Norge, og ble siktet for uaktsom kjøring.

Bot for råkjøring

Politiet mener svensken for­årsaket ulykken, ved at han kom delvis over i motgående kjørefelt. I 2011 fikk han en bot på 8000 kroner fra politiet i Gudbrandsdal, etter å ha kjørt for fort og foretatt en farlig forbi­kjøring.

Etter å ha tatt en pause fra kjøringen, er sjåføren nå tilbake som bussjåfør, opplyser arbeidsgiveren hans.

- Dette har vært en vanskelig periode for ham. Han er for­tvilet over at to mennesker mistet livet, og tar det fryktelig tungt. Han har nylig begynt å jobbe igjen, men han kjører bare korte turer, sier Göran Mellström, daglig leder i busselskapet Bergkvarabuss.

Han sier sjåføren føler det dypt urettferdig å bli siktet for uaktsom kjøring. Mannen har beholdt sitt svenske førerkort.

- Ble syndebukk

- Han har gitt en detaljert beskrivelse av hva som skjedde, og den avviker sterkt fra fremstillingen som er gitt i mediene. Det er merkelig at politiet kunne trekke bastante konklusjoner så kort tid etter ulykken. Vår erfaring er at det ofte kan ta flere måneder å utrede hendelses­forløpet. Sjåføren er blitt en synde­bukk, sier Mellström.

Nå har busselskapet engasjert et tysk konsulentselskap for å gjøre en uavhengig utredning av ulykken.

- Det er viktig for oss å få vite hva som skjedde, sier Mellström.

- Hvorfor mener du det var riktig å la ham få kjøre buss igjen nå?

- Han har et svensk førerkort, og svenske myndigheter har ikke foretatt seg noe. Jeg ser ikke noen grunn til at han ikke skal kunne kjøre buss i Sverige. Han er ikke dømt for noe, sier Mellström.

Mannens forsvarer, advokat Geir J. Kruge, mener det ikke er noe som tilsier at mannen bør få kjøreforbud i Sverige.

- Det har stor betydning for ham å være i jobb. Jeg er ikke kjent med at det er gitt noe kjøre­forbud fra svenske myndig­heters side, sier Kruge.

Ifølge lensmann Åge Løseth i Sogndal er det lite som gjenstår før ulykken er ferdig etter­forsket. Han vil ikke kommentere kritikken fra sjåførens arbeidsgiver.

Drept av speilene

- Vi har bare gitt opplysninger om hvordan det så ut på ulykkes­stedet, og det kunne pressen også se ved selvsyn. Ellers ønsker jeg ikke å prosedere saken før en eventuell hovedforhandling, sier han.

To passasjerer fra Taiwan ble hardt skadet i kollisjonen. De to, som er mor og datter, lå på sykehus i Norge i to uker før de reiste hjem til Taiwan.

Erik Slotterøy er bistands­advokat for de to kvinnene.

- Datteren er fremdeles hardt skadet, mens moren har klart seg noe bedre. Jeg venter på svar fra Taiwans representasjons­kontor i Oslo om hvordan det går med dem, sier Slotterøy.

Ifølge lensmann Løseth har tilstanden til de to kvinnene vært for dårlig til at de kunne la seg avhøre.

Rekonstruksjonen av ulykken viste at begge de to omkomne, som satt i hver sin buss, ble drept av sidespeilene.

- Vi har registrert at speil­ene på bussene har en annen konstruksjon enn på mange laste­biler, der speilene gir etter ved et sammenstøt, sa havari­inspektør Tor Østberg etter rekonstruksjonen.