15. august 2010 førte gutten en skjærgårds-jeep av merket «Askeladden». 20 minutter over midnatt holdt båten på 17 fot og en påhengsmotor på 90 hestekrefter en fart på 18-20 knop i mørket.

Foran ham lå en 27 fots cabincruiser. I den var Svein Arne Nøtvedt og fem andre personer. De var på fisketur.

17-åringen, som hadde med en venninne i båten, kjørte inn i cabincruiseren. Båten traff i vinkel bakfra, like akter for midten på babord side.

**Les også:

Skadet i båtkrasj**

Traff tank og løftet opp

Cabincruiseren var utstyrt med en ståltank, og 17-åringens båt ble løftet opp. Den gikk inn gjennom siden på cabincruiseren med så stor kraft at spissen på baugen trengte inn i kabinen der seks passasjerer oppholdt seg.

17-åringen ble ikke skadet i sammenstøtet. Hans venninne fikk to kutt i ansiktet.

Verre gikk det med Svein Arne Nødtvedt som var passasjer i cabincruiseren.

— Jeg reiste meg opp før vi ble truffet. Hadde jeg ikke gjort det, tror jeg ikke jeg hadde stått her i dag, sier Nøtvedt, som ennå ikke har vært på sjøen etter ulykken.

— Jeg har ikke orket, det sitter fortsatt i, sier han.

Han brakk lårbeinet og ble operert på Haukeland Universitetssykehus dagen etter ulykken. Ti dager etterpå ble han utskrevet og sykmeldt 100 prosent frem til 31.oktober.

Da gikk han over på gradert sykmelding frem til 30. november.

Jeg har ikke orket å være på sjøen.

Svein Arne Nødtvedt

Økonomisk støtte fra venner

— Ulykken har vært en stor belastning. Jeg har fått svekket helsen, hatt et økonomisk tap på ca. 140.000 kroner, men jeg er glad for at retten plasserer ansvaret der det hører hjemme. Jeg skulle ha betalt mye for å slippe dette, sier drosjesjåføren.

Han har rettet økonomisk krav mot forsikringsselskapet, men de har til nå nektet erstatningsansvar.

— Uten gode venner hadde det ikke gått. Jeg har fått betydelig økonomisk støtte i en tøff tid, legger Nøtvedt til.

Han presiserer at han ikke bærer nag til ungdommen, men er fornøyd med dommen.

— Denne saken har bare tapere, sier Nøtvedt.

17-åringen innrømmet ikke skyld, men ble dømt til 21 dager betinget fengsel. Han må betale 20.000 kroner i oppreisning til Nøtvedt, 100.000 kroner i erstatning til forsikringsselskapet og 8000 kroner til eieren av cabincruiseren.

Gutten mente årsaken til ulykken lå på cabincruiserens side.

**Les også:

På med redningsvesten!**

Gutten hadde bårførerbevis

Et av de sentrale spørsmålene er om cabincruiseren brukte lys før ulykken fant sted.

— Ka, ligger dere her uten lys, forklarte han at han utbrøt etter sammenstøtet.

Han sier også at lanterne til cabincruiseren først ble tent etter ulykken. Venninnen husker ingenting fra ulykken.

Retten mener cabincruiseren var synlig i god tid før kollisjonen fordi den hadde lys fra kabinen og fra lanterner. Dette ut fra vitner i cabincruiseren og to personer som oppholdt seg ved et naust like ved.

Gutten hadde båtførerbevis og var vant til å ferdes på sjøen. bt.no har vært i kontakt med guttens far, som henviser til hans forsvarer. Foreløpig har ikke han besvart vår henvendelse.

Politiet tok forøvrig utåndingsprøve fra de involverte båtførerne. Ingen hadde promille.

KORSNES: Ved dette kaiområdet ble de skadede båtene tatt inn etter kollisjonen. FOTO: Eivind Senneset