• Dette kan bli vanskelig, sier undersøkelseslederen.

Hele tirsdag har Havarikommisjonen jaktet på årsaken til at et helikopter styrtet i Eidfjord mandag kveld. Fem personer døde i den verste ulykken på fastlandet i Norge siden 1990.

De fire inspektørene står foreløpig uten svar.

— Vi har nå startet med de tekniske undersøkelsene. Vi har ikke bestemt mistanke om teknisk svikt, men vi må undersøke det, sier undersøkelsesleder Ørnulf Lien til bt.no.

«Ikke blant de letteste»

Både Statens havarikommisjon for transport, lokale krimteknikere og etterforskere fra Kripos gjorde seg tirsdag kveld ferdig på ulykkesstedet på fjellet mellom Kinsarvik og Eidfjord.Helikoptere har ikke svarte bokser som på fly, men noen instrumenter har minnekapasitet som kan vise tidligere motorytelse og hastighet.

— Det er ingen en stor kilde til informasjon, men det kan gi en indikasjon, sier Lien.

Kommisjonens folk på stedet tok ikke med seg noe fra ulykkesstedet tirsdag kveld.

Vraket er fullstendig nedbrent, og havariområdet strekker seg over et område på 20 ganger 30 meter.

— Det er alltid vanskelig å lete etter årsaken når det har vært brann, og dette er nok ikke blant de letteste tilfellene, sier Lien til NTB.

Kommisjonen avsluttet tirsdag kveld sin jobb på ulykkesstedet på fjellet mellom Kinsarvik og Eidfjord, der helikopteret styrtet.

De tekniske undersøkelsene fortsetter onsdag og vil holde på «så lenge det trengs».

Vraket og vrakdeler skal hentes ned fra fjellet så snart som mulig for å fraktes til laboratorium på Lillestrøm for ytterligere undersøkelser.

- Hvordan ser det ut på ulykkesstedet?

— Bildene i media forteller mer enn jeg klarer å si, sier Lien.

Et av de mest brukte

Ulykken inntraff mellom klokken 18.32 og 18.47 mandag. Politiet fikk melding først klokken 19.17. På grunn av dårlig mobildekning, måtte et av vitnene løpe til et høydedrag for å slå alarm.Helikopteret var av typen Eurocopter AS 350. Airlift har 14 slike i helikopterparken.

Administrerende direktør Johnny Skoglund i Airlift beskriver helikoptertypen som pålitelig og driftssikker.

— Vi må jo bare erkjenne at vi har hatt uhell med denne typen før, men det er ansett som et veldig pålitelig og driftssikkert helikopter. AS 350 er et av de mest brukte i verden, sier han.

Selskapet har hatt ni ulykker siden 1996. Flere av dem har kostet menneskeliv - se oversikt over ulykkene her .

Erfaren pilot

Airlift satte tirsdag alle sine helikoptre på bakken.

Ifølge Gunnar Nordahl i Airlifts beredskapsgruppe var det en erfaren pilot som satt bak spakene. Han har vært ansatt i Airlift siden 2006.

Piloten Tore Bendigtsen Ystanes var ikke i familie med de andre omkomne. Han jobbet for Airlift og etterlater seg samboer og to barn.

— Det er ikke annet å si enn at dette er tragisk. Det kom som et sjokk på oss alle, sier Nordahl.

FERDIG FOR DAGEN: Kommisjonen avsluttet tirsdag kveld sin jobb på ulykkesstedet
BJØRN ERIK LARSEN