— Det vi har fått fra Ulriksbanen i dag er fullmakt på at en ny driftsleder er sertifisert. Og så har vi fått en skriftlig melding om at en annen har sagt opp. Dermed mangler det fortsatt en driftsleder, sier avdelingsleder i Taubanetilsynet, Berit Hugdal.

- Sa ikke opp

Det må være en driftsleder og en stedfortredende driftsleder tilknyttet Ulriksbanen for at den skal kunne åpnes for publikum.

Daglig leder, Thorbjørn Sirseth, avviser at det dreier seg om en oppsigelse og sier at driftslederen som nå er sluttet, bare var hyret inn for to dager i forrige uke.

Han medgir at det nå mangler en driftsleder. I tillegg må driftsselskapet levere en skriftlig rapport om at alle pålegg fra Taubanetilsynet er etterfulgt.

— Vi har et par alternativer til ny stedfortredende driftsleder og regner med å få svar i løpet av torsdag, sier Anthony Hutchinson.

Han sier arbeidene med å etterkomme påleggene fra Taubanetilsynet er i gang.

— Vi leverer alt til Taubanetilsynet så fort vi er ferdige, sannsynligvis fredag. Når vi åpner er litt avhengig av når Veritas har mulighet til å foreta kontroll. De kontrollerer ikke i helgen, sier Hutchinson.

Politiet vurderer ny etterforskning av Ulriksbanen i forbindelse med politianmeldelsen fra Fylkesmannen i februar.

— Vi har ikke fått inn noen ny anmeldelse, men dette gjelder forhold fra oktober 2005. Vi har fått antydet at det kan komme nye opplysninger der, sier politiadvokat Elisabeth Danbolt.

- Kommunen må ta over

Bystyrerepresentant Jarl Høva (Ap) mener Bergen kommune må ta over driften av Ulriksbanen.

— Dersom driftsselskapet mister konsesjonen, må kommunen ta ansvar etter modell av hvordan Fløyen blir drevet. Slik situasjonen er for et av Bergens milepæler i dag er nesten flaut, sier Høva.

Han vil ta saken opp i Bystyret.

I dag sa byrådsleder Henning Warloe (H) at det ikke er aktuelt for kommunen å overta driften av Ulriksbanen. Årsaken til dette er ifølge Warloe at kommunen mangler kompetanse til dette.

— Kompetanse har de sikkert ikke, men det hadde de ikke når de tok over driften av Fløyen heller. Når private har fått tak i kompetanse, får i hvert fall kommunen tak idet. Det er verre at vi ikke vet om Ulriksbanen er sikker eller om den går. Hvilke signaler gir det, spør Høva.

Det er ikke riktig at vi driver Fløibanen. Fløibanen er et privat aksjeselskap hvor kommunen er medeier, sier Warloe.

— Når private kan skaffe kompetanse til å drive Ulriksbanen, er det ikke mulig for kommunen også å skaffe denne kompetansen?

— Joda, vi kunne sikkert drevet med mye. Men endel må drive med, og det er vi opptatt av å gjøre på en best mulig måte. Det er ikke ansatte i kommunen i dag som har greie på taubanedrift, og det er uaktuelt å ansette nye for å drive Ulriksbanen, sier Warloe.

NY DRIFTSLEDER: Anthony Hutchinson.
Skodvin, Helge
HELGE SKODVIN