Da inspektørene endelig fikk ta banen torsdag, kunne de konstatere at kloakken fra kafeen på Ulriken lekker. Avrenningen kan ha forurenset drikkevannet i Svartediket.

Mens inspektørene er blitt holdt unna, har mannen som driver kafeen og banen, Thorbjørn Sirseth, gjort reparasjoner på kloakkanlegget i all hemmelighet, som BT meldte torsdag.

Kan kjøre i storm

Når Sirseth har vist til "sterk vind", er det i beste fall en overdrivelse.

Ulriksbanen har tillatelse til å kjøre ved vindkast på opptil 25 meter pr. sekund (full storm i kastene). Det opplyser inspektør Arild Stølen i Det Norske Veritas overfor bt.no.

I løpet av de to ukene har vinden vært så sterk bare tre dager, viser værdata fra Aanderaa Instruments, som har en værstasjon på toppen av byfjellet.

"Småkvister rører seg"

I store perioder har det bare vært lett bris i kastene. Også da ble banen holdt stengt. På nettstedet til Meteorologisk Institutt kan vi lese følgende beskrivelse av lett bris :

"Løv og småkvister rører seg. Vinden strekker lette flagg og vimpler."

Selv om Ulriksbanen har tillatelse til å gå i nokså sterk vind, kan det innebære visse praktiske vanskeligheter. Dersom vindkastene er sterkere enn 18 meter pr. sekund (sterk kuling), må det monteres lodd på 1500 kilo i vognene. Ettersom dette er tungvint, blir banen oftest stengt når vinden er såpass sterk.

I store deler av 14-dagersperioden har vinden vært langt svakere enn dette, så driften burde ha vært problemfri.

Tordenvær?

Ved siden av sterk vind, kan også torden føre til driftsstans, opplyser Veritas.

— I tillegg kan banen måtte stenge i helt spesielle tilfeller på grunn av ising i mastene. Jeg tror ikke dette er vanlig på Ulriksbanen, sier inspektør Arild Stølen.

Det er ingen krav til sikt, så kraftig snøvær skal ikke forhindre drift, opplyser Veritas.

Når banen holdes stengt i lett bris, kan det ikke henge sammen med at den er i dårlig teknisk stand. Ulriksbanen får nemlig de beste skussmål av Veritas:

Banen ble inspisert i mai 2004, og det er ingen eksisterende mangler eller pålegg. "Eieren er flink til å holde banen i god teknisk stand," heter det i en inspeksjonsrapport.

bt.no har ikke lykkes å komme i kontakt med Thorbjørn Sirseth torsdag.