Datteren, Line Marie (16), falt i vinter og slo seg i halebeinet. For noen uker siden kontaktet hun skolelegen, som rekvirerte røntgenfotografering. På grunn av skoleferien skulle røntgenbildet sendes til Line Maries fastlege på Olsvik Legesenter.

-Som jordmor vet jeg at skader i halebeinet kan gi store problemer ved framtidige fødsler. Derfor var jeg spent på å få svaret fra røntgenundersøkelsen, sier Wenche Førde til Bergens Tidende.

Overraskende

Sist mandag satte hun seg ved telefonen hjemme i Alvøen. Da hun ringte Olsvik Legesenter fikk hun det overraskende svar at datteren ikke var registrert som pasient hos den legen som var oppgitt i brevet hun fikk i mai 2001 da fastlegeordningen ble opprettet. Hun fikk også opplyst at legekontoret ikke hadde fått tilsendt noe svar fra røntgeninstituttet som hadde tatt røntgenbildet.

-Hva skal jeg gjøre nå, spurte Wenche Førde.

-Du kan jo prøve Loddefjord legesenter, lød svaret.

Wenche Førde ringte til Loddefjord Legesenter, til skolen der datteren gikk, til trygdekontoret og flere andre steder. Røntgeninstituttet bekrefter at de hadde sendt bildene til Olsvik Legesenter 24. juni. Trygdekontoret bekrefter at datteren har en fastlege på Olsvik Legesenter. Men legesenteret fastholdt fortsatt at hun ikke er registrert der og at svar fra røntgeninstituttet ikke er mottatt.

Må ringe selv

Wenche Førde ringer til Fastlegekontoret for å få endelig bekreftelse på hvem som er datterens fastlege. Men nei, kontoret har ikke lov å opplyse om det. Datteren er 16 år og må ringe selv. Med en del overtalelser greier Wenche Førde å få Fastlegekontoret til å sende en bekreftelse direkte til legen på Olsvik Legesenter om at hun er datterens fastlege. Hun får også røntgeninstituttet til å sende nye kopier til dette legesenteret.

-Etter 10 telefoner og nærmere to timer var jeg ganske frustrert. Det går ikke an å ha et slikt rot i systemet. Et slikt byråkrati går virkelig ikke an. Jeg jobber selv i helsevesenet og er vant til å ta meg frem i systemet. Verre må det være for andre som ikke er vant med det. Ekstra ille blir det når de ber 16-åringer om å ringe selv, sier Wenche Førde.

TO TIMER I TELEFONEN: Jordmor Wenche Førde satt i telefonen i nærmere to timer for å få et røntgensvar for datteren Line Marie, uten hell.<br/>Foto: AUDUN STØLÅS