Vrakets identitet er ikke endelig fastslått, men det regnes som svært sannsynlig at det dreier seg om den tyske ubåten U-1053, skriver ABC Nyheter.

— Ubåten ble funnet for noen uker siden under en rutinemessig operasjon, sier informasjonssjef Per Rostad i Sjøforsvaret til bt.no.

U-1053 sank under testdykking i Byfjorden 15. februar 1945, og Kystverket har lenge visst at vraket ligger et eller annet sted mellom Bergen og Askøy. I 1996 sveipet en amerikansk ubåt over bunnen, men uten at den klarte å lokalisere det tyske vraket.

— Vi har hatt forskjellige undersøkelsestokt etter vrak som defineres som høyrisikovrak, men U-1053 har ikke blitt funnet før nå, sier seksjonssjef Hans Petter Mortensholm i Kystverket.

Ubåtvraket ble funnet mellom Bakarvågen på Askøy og Helleneset, i det området Kystverket regnet med at vraket befant seg.

Kan være nordmenn om bord

Mortensholm regner det som svært sannsynlig at det er U-1053 som nå er lokalisert av Sjøforsvaret.

Ubåten hadde en besetning på ca. 45 personer om bord da den sank i 1945. Ifølge ubekreftede opplysninger skal noen av de omkomne være norske verftsarbeidere som var med på testdykkingen.

— Vi kjenner til disse opplysningene, men vi har ikke funnet noen navn på nordmenn som var med, sier Mortensholm.

Nå vil Kystverket finne ut om det er fare for oljelekkasje fra vraket, som ligger nær både boligområder, friluftsarealer og fredningsområder.

Inneholdt ikke kvikksølv

  • Det er estimert at det er mellom 50 og 130 tonn drivstoff om bord, sier Mortensholm.

Han tror det er lite sannsynlig at oljen har lekket ut allerede, fordi det ikke er observert oljeforurensning i det aktuelle området.

— Erfaringen fra andre vrak er at oljen i så fall pipler opp til overflaten og blir oppdaget, sier han, og forsikrer at vraket ikke er noen ny «kvikksølvbombe».

Blir ikke hevet

Nå håper Kystverket å få utlevert bildene fra Sjøforsvaret, slik at de kan undersøke hvilken stand vraket er i.

— Vi må vurdere om vi vil gjennomføre egne undersøkelser, så langt har vi bare fått dokumentasjon, sier seksjonssjefen.

Om nødvendig vil Kystverket sende ned utstyr for å tømme vraket for drivstoff og olje. Det er uaktuelt å heve vraket.

— Det er per definisjon også en gravplass, sier Mortensholm.