Resultatene av tre dager med laserkontroller er nedslående for Utrykningspolitiet (UP). Torsdag røk 83 sjåfører på fartsbøter på E134 Røldal/Haukeli. Fem mistet lappen.

Terje Osknes, distriktsleder i UP, er ikke overrasket over at så mange er tatt i kontroll.

— Når vi har stått der i til sammen 20 timer, og har hatt fartskontroller på to steder, så er det å forvente. Vi vet at dette er en plass hvor folk kjører fort, sier Oksnes.

To ganger på rad

For også onsdag hadde politiet kontroll i Haukeli- og Røldal-området. Resultatet var ikke mer oppløftende da:

85 førere fikk forenklede forelegg, og to sjåfører mistet lappen. BT omtalte kontrollen i går.

UP har trafikk som hovedfelt, og når som helst risikerer man å havne i kontroll

Terje Osknes, distriktsleder i UP

En av bilistene som ble kontrollert onsdag ble fanget av politilaseren to ganger – først på Haukelifjell, så i Røldal. Samme dag kom ti vogntogsjåfører på bøtelisten. En av dem foretok en ulovlig forbikjøring av et annet vogntog.

Tirsdag denne uken mistet en sjåfør lappen, mens UP delte ut 26 bøter. Til sammen altså, etter tre dager med kontroller: Over 200 råkjørere stoppet.

— En skulle selvsagt ønske at de ikke kjørte for fort. De beste resultatene er jo når vi får få overtredelser, sier Oksnes, og forteller at de tok hele 26 førerkort på samme strekning i sommer.

Senest i uke 34 var det en alvorlig trafikkulykke som involverte tre biler, og som var et resultat av forbikjøring i svært høy fart.

- Bevisst handling

Med både videobil og laserkontroll er lite overlatt til tilfeldighetene, og råkjørerne vet at de har dummet seg ut når politiet vifter dem inn.

— De blir selvfølgelig fortvilet. Men at de samtykker i beslaget viser at de vet nøyaktig hvor fort de har kjørt. Slike overtredelser er bevisste handlinger, sier Oksnes.

Også i slutten av august i år hadde politiet tre dager med fartskontroller på E134. Da presterte en motorsyklist å bli tatt to ganger, etter at han råkjørte ut fra den første kontrollen han ble tatt i.

Ifølge UP-lederen er det jevnt over få kontroller på fjelloverganger, og det er dermed ikke tilfeldig at de velger seg ut akkurat Haukeli for å ta fartssynderne.

Osknes minner om at de har flere års erfaring med at folk kjører fort på strekningen.

— UP har trafikk som hovedfelt, og når som helst risikerer man å havne i kontroll. Det mest preventive er å kontrollere, at det eksisterer en risiko for å bli stoppet.