RUNE VALDERHAUG

I går formiddag gikk startskuddet for P-bussen, som gratisruten i Bergen sentrum offisielt kalles. De fire flunkende nye bussene med navn fra den kjente bergenske barnereglen har faste avganger hvert 10. minutt mellom klokken 07.20 og 21 på hverdager og 09 og 17 på lørdager.

— Selv om det finnes gratisbusser flere steder, er dette et enestående prosjekt på verdensbasis. Ingen andre byer har en fast gratis byrute som allmennheten fritt kan benytte seg av uten å måtte løse billett, sier styreleder i Bergen Parkeringsselskap, Roald Stigum Olsen, til Bergens Tidende.

Det er byrådet som tok initiativ til den nye bussruten. P-bussen drives av Bergen Parkeringsselskap med Gaia Trafikk som operatør. Bussene er malt i turkis hovedfarge kombinert med røde felt, som ved nærmeste ettersyn illustrerer Håkonshallens kortvegger.

Vekker oppsikt

— Vi har ønsket oss busser som vekker oppsikt og er lett gjenkjennelige og tilgjengelige, sier parkeringsdirektør Borghild Lekve. Hun er strålende fornøyd med bussene, som er levert av bussfabrikken Autonomo i Modena i Italia, og utstyrt og designet av Moderne Transport og reklamebyrået Dynamo i Bergen.

— Dette er Parkeringsselskapets gave til bergensere og et bidrag til en triveligere by. P-bussen vil forhåpentlig føre til at flere parkerer i ByGarasjen og parkeringsanlegget på Nøstet, at færre biler kjører inn i sentrumsgatene, og at vi dermed får et mer levende sentrum, sier Lekve.

12 stoppesteder

Bussruten skal gå i en fast sløyfe gjennom sentrum med ByGarasjen og Nøstet som snuplasser. (Se grafikk for nøyaktig rute). Totalt får bussen 12 stoppesteder. På vei til Nøstet stopper den ved ByGarasjen. Kaigaten, Blomstertorget og båtterminalen på Strandkaien, Strandgaten (ved nr 18), Chr. Michelsensgate ved Svaneapoteket, Den Nationale Scene og Teatergaten. På vei tilbake fra Nøstet til ByGarasjen er det stoppesteder i Teatergaten, nederst i Jon Smørs gate og Olav Kyrresgate før man er tilbake ved ByGarasjen. På alle stoppesteder kan man fritt gå på og av.

Bussene har plass til 30 passasjerer - fordelt på 13 sitteplasser og 17 ståplasser. Den har lave gulv og innebygget rampe for rullestolbrukere. Med et tastetrykk på dashbordet åpnes rampen og man kan kjøre rett inn med rullestol eller barnevogn.

Varig tilbud

Byråd Trond Tystad regner med at gratisbussen blir et varig tilbud i Bergen.

— Men bussen må innarbeides. Den første tiden må vi ikke være overrasket om noen av bussene kjører tomme. Men det er viktig at folk vet at de er der, er synlige og kommer hvert 10. minutt.

Styreleder Roald Stigum Olsen håper at dette kan bli startet på et utvidet tilbud om gratis buss i Bergen.

— Kanskje kan vi få til gratis bussruter som knytter andre deler av sentrum til ByGarasjen, eller lengre ruter som forbinder sentrum med fremtidige parkeringsanlegg litt lenger utenfor bykjernen.

Blir ikke lønnsom

Det vil koste vel 3,2 millioner kroner i året å drive de fire bussene, der tre vil være i kontinuerlig trafikk mens den fjerde er reserve.

— Vi håper jo at vi får økte inntekter ved at flere parkerer i ByGarasjen og på Nøstet. Men jeg har ingen tro på at P-bussen blir et bedriftsøkonomisk lønnsomt prosjekt, sier Lekve.

Kjell Michelsen var sjåfør på jomfruturen gjennom bygatene i går. Og han er godt fornøyd med sin nye arbeidsplass.

— Jo, bussen er både kjapp, smidig og lettkjørt i bytrafikken. Men med den tilstand noen av gatene er i, kan vi ikke forhindre at det humper litt underveis, sier Michelsen.