— Et av Bergens fortrinn som turistby er fortsatt særpreg og mangfold. Men nå har Bergen sentrum begynt å få en kjedifisering som ikke er bra for byen, sier reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg.

Han forteller at kjedenes kveling av mangfoldet i de fleste bysentra er et tema som går igjen i internasjonalt reiseliv.

— Folk reiser for å oppleve noe annerledes. Vårt konkurransefortrinn blir derfor mangfoldet og det som særpreger vår by og vårt land. Det gjelder mat, hoteller og opplevelser. Når produktene blir likere overalt, reduseres også interessen for å reise, sier Warberg.

Han mener situasjonen er langt verre i USA enn i Europa, samtidig som Oslo er rammet enda hardere enn Bergen.

— Men Europa er i ferd med å ta etter USA, og Bergen er i ferd med å bli farlig lik Oslo.

- Vil til gamlebyer

Warberg understreker at kjedifisering ikke bare handler om konsentrasjon og antall kjedebutikker, men også om skiltingen og det visuelle uttrykk den skaper.

Skilting må ikke nødvendigvis være prangende og kollidere med arkitekturen, sier Warberg. Han trekker frem Mc Donald's skilting i Bryggesporen ved Vetrelidsallmenningen som et eksempel til etterfølgelse.

— Der er skiltingen meget diskré og står godt til det flotte bygget.

Warberg understreker at turister som kommer til Bergen ikke leter etter Disneyland, men historiske steder og særegne miljøer. Turister, både i Bergen og andre europeiske byer, søker mot gamlebyer.

Reiselivsdirektøren ønsker seg politikere som bruker plan og bygningsloven mer restriktivt enn i dag. Han ønsker tiltak som begrenser kjedenes sterke dominas velkommen.

— Vi snakker jo også om en trivselsfaktor for oss som bor her, sier han.

- Bruk nisjebutikkene

Også påtroppende administrerende direktør Marit Warncke i Bergen Næringsråd er kritisk til en del av kjedene, men likevel skeptisk til restriksjoner.

— En del kjeder bryr seg ikke om byutvikling i det hele tatt. Jeg tror faktisk at de har det som strategi at de ikke skal engasjere seg lokalt. Det er svært negativt og noe de absolutt bør endre på, sier Warncke.

Heller ikke hun synes det er greit at kjedene overtar nesten all handel i sentrum.

— Det må være plass til begge deler. Men jeg har mer tro på gulrot enn pisk, og vil heller diskutere hvordan vi kan legge forholdene til rette for at også nisjebedrifter har mulighet til å overleve.

Den nye sjefen i Næringsrådet understreker at det tross alt finnes gode unntak som bryter med ensrettingen.

— Men da er det viktig at bergenserne bruker disse butikkene, sier Warncke.