— Det er det er høysesong her hos oss, ja, sier Ole Warberg, reiselivsdirektør med Hetland på veggen, Bryggen-pin på jakkeslaget, de syv fjell i slipsnålen og bekkelokk på møtebordet.

Og 1.3 millioner glinsende ferske eksemplarer av de fargerike trykksakene som skal lede turister fra hele verden til World Heritage City Bergen i 2003.

— Årets første Bergen Guide, stråler markedssjef Tobby Sander Tomassen og stikker et rødt hefte for «Inngangen til Fjordriket» i hendene våre.

Med «Explore Bergen», Bergenskortet, som visstnok er en rabatthimmel for turister både fra Fyllingsdalen og Frankrike.

Og ennå ikke en japaner å se på Fisketorget.

Et San Tropez

Bordet på sjefskontoret i Slottsgaten er bestrødd med årets brosjyrer, flyere, rundturguider, kart og annen glanset informasjon om byen som ifølge Warberg kunne gitt selveste San Tropez konkurranse dersom den hatt en klimatisk litt mer spiselig beliggenhet.

Usynlig på bordet er heller ikke en pris fra Norges Turistråd med beskjed om at Bergen Reiselivslag i 2002 sto for «The Best Taste Of Norway» - visstnok reiselivsbransjens nasjonale Oscar.

Får vi si gratulerer?

En annen av fjorårets reiselivsbegivenheter var antallet mediemennesker som besøkte Bergen, 497 i tallet, fra tv, aviser og magasiner. Rekord, rekord.

— Journalistene kommer året rundt - og for oss er det viktig at de reiser fra Bergen skråsikre på at byen er det flotteste turistmålet i hele Norge, sier markedssjef Tobby, og åpner arkivskap som viser at mediemennesker fra hele verden faller pladask for Bergen - og Bergen Reiselivslag, legger vi til.

Bergen nummer 4

Men vi må altså ikke tro at de ansatte vinteren lang ligger i hengekøy på kontoret og nipper til tropiske sommerdrinker, mens torghandlerne fryser i fisken der borte på Torget.

— Nei, det går unna her også, bekrefter Warberg, og ser på møteklokken.

Mye kan tyde på at han har rett.

I tredje etasje i Slottsgaten 1 koker det i hele reiselivskorridoren. Fra kongressavdelingen i ene enden, til markedssekretær Siri Giil i den andre, der hun sitter og forbereder et tysk tv-besøk, leser stabler av korrekturark, arkiverer Scanoramas omtale av Neumanns gatens Mago og tryller frem alt vi og verden trenger vite om fjord og syv fjell.

— Apropos fjord og fjell, forteller markedssjefen, så viser en ny ranking i prestisjetunge National Geographic, at Vestlandets fjorder og kyst rangeres som Europas fjerde mest attraktive turistmål - langt foran blant andre Gran Canaria.

Hørte alle det?

Reiseliv i endring

— Reiselivet forandrer seg stadig og vi må henge med, sier Warberg. Da han begynte i jobben i 1996 var hans turistsjef. Nå er han reiselivsdirektør, med ansvar for et fyrverkeri av helårsturisme.

Blant annet skal 630.000 Bergen Guider sendes verden rundt til reisebyråer og turoperatører.

Trykket i Nederland og distribuert fra Sverige.

Og 420.000 nye kart av den gamle by. Og 120.000 rundtur-guider, 70.000 håndbøker og 60.000 flyere.

Med nye bilder og enda flottere design.

Men fremdeles med Bryggen og Fløibanen som de visuelle fluepapirene, ser vi.

— Bergen har et enormt potensiale, og Bryggen er viktig. Og Torget. Viktig for byens identitet, sier Warberg.

I år er det et mål å snu en trend som viser at stadig flere nordmenn velger å feriere utenlands.

— I fjor ferierte like mange nordmenn utenfor Norges grenser som innenfor, sier Warberg. En smule bekymret?

Anyway, i Slottsgaten har de tatt utfordringen.

HEKTISK: Hos Bergen Reiselivslag i Slottsgaten er det hektisk stemning - året rundt. Årets nye brosjyrer, håndbøker og kart er produsert og klare for utsendelse. Det er høysesong for reiselivsdirektør Ole Warberg og markedssjef Tobby Sander Tomassen.<p/>Foto: ARNE NILSEN