For første gang har Forbrukerrådet testet servicen på turistkontorene i femten norske byer. Høyest score får Oslo med 80 av 100 mulige poeng, etterfulgt av Trondheim med 76 poeng, Stavanger med 74 og Bergen med 72 poeng.

Dette synes avdelingssjef Inger N. Balean på Turistkontoret i Bergen er ufortjent lite. Nå slår hun tilbake på ekte bergensk vis:

— Vi skulle vært på 1. plass, iallfall 2. plass, det er jeg overbevist om! Vi har mistet poeng på det jeg kaller filleting.

Mangler nettsider på tysk

Forbrukerrådet har sjekket servicenivå på telefon, e-post, internett og ved personlig fremmøte. Testpanelet har utgitt seg for å være tyske, spanske, franske og norske turister, og har spurt og gravd om alt fra fiskekort, busspriser, legevakt og aktivitetstilbud.

At Turistkontoret i Bergen bruker for lang tid på å svare på e-poster, og gir ufullstendige svar, trekker ned. Det samme gjør det faktum at Hansabyen Bergen ikke har nettsider på tysk på de offisielle reiselivssidene sine, og at online-booking av privat innkvartering må skje på faks minimum syv dager før ankomst.

— Online-booking i Bergen er ikke det samme som i resten av landet, konstaterer prosjektleder i Forbrukerrådet, Geir Røed, tørt, men legger til: - Bergen hadde vunnet hvis turistkontoret var bedre til å svare på e-post. Turistkontoret var blant de beste på telefonservice, og vi fikk også veldig god service ved personlig fremmøte.

- Best åpningstid i Europa!

Balean sier at hun ble skikkelig arg, da hun leste begrunnelsen for poengsummen. Blant annet fordi turistkontoret hadde alvorlig datatrøbbel på det tidspunktet testen ble gjennomført.

— I tillegg ble testen utført i festspilltiden, som er den travleste tiden på året for oss. Ingen av de andre byen har noe tilsvarende på samme tid.

Nettsider på tysk kommer til vinteren, og for øvrig mener Balean at Bergen har ett av de beste - om ikke det beste - turistkontoret i Norge.

Og jumboplassen? Den gikk til Fredrikstad, som bare fikk 42 poeng.