Flyet var fylt opp med glade familier hjem fra ferie i Spania, stort sett La Manga og Torrevieja områdene. Flyet tok av kl. 19.30 og passasjerene opplevde den fantastiske utsikten over spanskekysten og La Manga som strekker seg ut i Middelhavet.

Da flyet kom opp i 20 000 fots høyde skjedde noe som ødela idyllen for de 120 spansketuristene fra Bergen. Trykket falt og surstoffmaskene ble automatisk utløst over hodene på passasjerene. Flyet måtte rasket mulig ned i 10 000 fots høyde.

En av passasjerene Eva Spord, forteller bt.no hva som skjedde de dramatiske minuttene da meldingen kom.

– Et høylytt gisp hørtes gjennom kabinen. Folk reagerte øyeblikkelig på de sikkerhetsinstruksjonene vi hadde mottatt før flyavgang. Det var helt stille i kabinen. Flyet gikk nedover. Besetningen var umiddelbart på plass og rettledet passasjerene på beste måte, sier hun til bt.no.

– Var du redd?

– Klart det. Likevel har man ikke annet valg enn å gjøre det man får beskjed om. Det var bare å ta på seg maskene og puste rolig, sier Spord.

Hun sier det det var en svært spent stemning på flyet, med småbarn som hylte og bekymrede voksne med flere spørsmål.

Besetningen på Norwegian-flyet gjorde likevel det de kunne for å roe ned og forklare hva som hadde skjedd.

– Da flyet landet i Bergen halv ett i natt, klappet vi for kapteinen og flyvertene. Det var tydelig at de også var lettet, sier Spord til bt.no.

Spord roser både kapteinen og besetningen for meget god håndtering av den dramatiske situasjonen.

Anne Grete Ellingsen, informasjonssjef i Norwegian, beklager ubehaget for de 120 Syden-turistene.

– Det er svært uvanlig at man får slike trykkfall som dette. At surstoffmaskene ble utløst, er jo ren automatikk, men jeg forstår godt at passasjerene opplevde dette svært ubehagelig, sier Ellingsen til bt.no.

En av passasjerene sier at også kapteinen virket lettet da dere landet på Fleland. Stemmer dette?

– Ja, det er rett. Man vil alltid være lettet når ting går bra. Kapteinen handlet akkurat slik de har trent på i slike situasjoner, sier Ellingsen.

Hva skjer med flyet?

– Det skal inn og sjekkes. Alle maskene må fylles med luft igjen og saken blir også rapportert til luftfartstilsynet, sier Ellingsen til bt.no.